Forside * Nyheder

Udvalg præsenterer rapport om TV 2-regioner – Foreslår opsplitning af regionerne

-

Udvalg for undersøgelse af TV 2-regionerne har afleveret sin rapport til kulturminister Jakob Engel-Schmidt. Rapporten peger på behovet for ændringer i den regionale public service-struktur i lyset af digital udvikling, misinformation og økonomisk pres.

Udvalget skitserer tre mulige modeller. Den ene omdanner TV 2-regionerne til 30 selvstændige digitale medier. En anden samler al regional public service hos én leverandør til både TV 2 og P4. En tredje foreslår en ny finansieringsmodel, hvor Sjælland og øerne øst for Storebælt opdeles i fire regioner.

Udvalget anbefaler syv tværgående ændringer uanset valg af scenarie. Et centralt forslag er at samle TV 2-regionerne i én driftsorganisation med redaktionelt uafhængige medier. Udvalget foreslår også at lukke 24-timerskanaler, reducere regionernes sendetid på TV 2 og udvide forpligtelsen til køb af eksternt indhold til også at omfatte nyheder og aktualitet.

Annonce:

 

Udvalgets forslag til regioner på Sjælland

Minister: Sjælland skal dækkes bedre

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt peger på udfordringer med misinformation og faldende lokal dækning. Han fremhæver, at Sjælland i dag dækkes af én region fra Odden til Nakskov, og at TV 2 Kosmopol har et større dækningsområde end andre regioner for samme budget. Ministeren vil nu gennemgå udvalgets anbefalinger.

Udvalgets formand, Lene Heiselberg, siger, at regionerne har haft en stærk lokal forankring gennem mange år, men at strukturen skal tilpasses den aktuelle medieudvikling. Hun understreger, at rapportens formål er at sikre borgernes adgang til regionalt public service og at give beslutningstagere et grundlag for handling.

Udvalget opfordrer regeringen til at gennemføre nødvendige ændringer for at undgå, at regionernes rolle svækkes over tid. Rapporten skal ses som et bidrag til arbejdet med at fastholde en regional og lokal nyhedsstruktur, der kan understøtte den demokratiske samtale.

Danske Medier: Rapporten mangler grundlag for politiske beslutninger

Danske Medier reagerer på udvalgets rapport og peger på, at arbejdet hviler på et begrænset vidensgrundlag om, hvordan public service-medier påvirker private aktører. Organisationen mener, at der mangler en erhvervsøkonomisk analyse, som kan give klarhed over konsekvenserne for markedet.

Ifølge Danske Medier bygger rapporten på eksisterende forskning, der kun i begrænset omfang belyser public service-mediernes påvirkning af de lokale, private medier. Organisationens egne bidrag og bekymringer er ikke indgået i udvalgets arbejde, og derfor mener Danske Medier, at rapporten forpasser sin opgave.

Rapportens scenarier lægger op til en udvidelse af TV 2-regionernes mandat. Danske Medier advarer om, at ændringerne kan få betydning for adgangen til et uafhængigt og mangfoldigt lokalt nyhedsudbud. Organisationen fremhæver, at udvalget ikke har undersøgt markedsforhold, konkurrence eller adgangsbarrierer for andre aktører.

Danske Medier kan derfor ikke forholde sig til rapportens anbefalinger. Organisationen efterlyser scenarier, der vurderer forholdet mellem statsfinansiering, abonnementsøkonomi, konkurrence og mediepluralisme.

Administrerende direktør for Danske Medier Dicle Duran Nielsen siger, at beslutninger med betydning for den demokratiske samtale skal træffes på et solidt analytisk grundlag. Hun advarer om, at manglende økonomisk vurdering af public service-mediernes markedspåvirkning kan skade både konkurrencen, lokaldemokratiet og de uafhængige lokale medier.

 

Fakta: Rapportens anbefalinger og scenarier kort fortalt

Læs rapportens anbefalinger og scenarier kort fortalt her, eller læs udvalgets samlede anbefalinger og scenarier her.

Medlemmer af udvalget er:

Anne Scheel Dyrehauge, direktør for Fynsk Erhverv, tidl. direktør i Media City Odense, medlem af Radio- og tv-nævnet.

Camilla Angaard, chefredaktør ved ungemediet SEIN, samfundsfagsstuderende.

Carsten Andreasen Fangel, global områdechef for Analyse og Indsigter i IKEA, tidl. analysechef for YouTube i Europa og medieforsker ved DR Medieforskning.

Carsten Topholt, digital direktør, DJØF, tidl. økonomidirektør ved TV 2.

Hans Christian Kromann, konsulent ved Digital 1st, tidl. redaktionschef ved TV 2 FYN og redaktionschef i DR Nyheder.

Heidi Robdrup, politisk direktør hos Lederne, tidl. redaktionschef ved DR og tidl. journalist ved Nordjyske Medier.

Lars Raakilde Jespersen, områdechef på Aalborg Universitet, tidl. chefredaktør for Nordjyske Medier og nuværende medlem af Radio- og tv-nævnet.

Peder J. Madsen, adm. direktør på Hotel Koldingfjord, tidl. bestyrelsesformand for TV SYD (udtrådte af udvalget d. 18. september 2025).

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.