Forside Nyheder

Elsparefonden taget i manipulation


Elsparefonden smører tykt på, når strømforbruget på Playstation 3 og plasma TV hæves kunstigt.


Tro ikke på alt, hvad du læser fra den ellers så kendte uafhængige statsinstitution Elsparefonden. Brancheorganisationen har tidligere taget dem på “fersk gerning” i at manipulere med tallene i strømforbrug på bl.a. spillekonsoller og plasma TV. Og nu giver de samme fejlagtige tal anledning til fornyet debat.


I fredagens udgave af Berlingske Tidende (d. 6/10-09) gav Elsparefonden gode råd om 10 energislugere i hjemmet, heraf de to nævnte kategorier indenfor forbrugerelektronik.


 


50″ plasma


Elsparefonden angiver denne type TV til at være de rene strømslugere der snupper for næsten 3000 kroner årligt. Problemet med den udlægning er, at Elsparefonden laver beregningen ud fra et dagligt forbrug på otte timers tv+radio, selvom seneste Gallup tal afslører at vi “kun” ser TV tre timer dagligt (i gennemsnit) og næppe hører radio de resterende fem via TV’et (dagligt!).


Dertil skal lægges, at der i dag findes mere strømbesparende typer TV, end dem Elsparefonden refererer til. De skruer altså tallet for strømforbrug væsentligt i vejret, i forhold til det reelle forbrug ude hos de – forholdsvis få hjem – som overhovedet har et 50″ plasma TV.


Hvor meget tallene er opskruet, vil afhænge af TV model og gennemsnitligt forbrug. Men deres tal skulle nok nærmere have været en 800-1000 kroner årligt, for at være repræsentativt.


 


Spillekonsoller


Det andet eksempel er spillekonsoller, især Playstation 3. Her når Elsparefonden frem til at det koster knap 1.600 kroner om året at have en spillekonsol i hjemmet.


Men i følge brancheforeningen, så antager Elsparefonden eksempelvis at en PS3 er tændt 24-7-365, og tager ikke højde for at den kan sættes i stand-by, og hvis den ikke sættes i stand-by manuelt vil den selv gå i stand-by efter 6 timer. Så tallet for forbrug skulle mindst divideres med fire.


Derudover går Elsparefonden i denne artikel ud fra, at alle hjem da mindst har to konsoller i drift. Det betyder at det pludselig bliver noget af en strømsluger at spille. Nu koster det jo – med et trylleslag – pludselig næsten 3.200 kroner i strømforbrug årligt, at tilbyde disse “hjemme-spil”.


Manipulerede beregninger, der i følge brancheforeningen ikke holder vand.


 


Manipulation


Elsparefonden manipulerede altså med tallene i denne vejledning af forbrugerelektronikkens strømslugere. Strømforbruget blev kunstigt skruet op, til et fiktivt worst case scenario, upåagtet at eksemplerne er ekstreme og derfor ikke repræsentative for “virkeligheden”.


Elsparefonden er tidligere, af brancheforeningen, blevet gjort opmærksom på netop disse ekstreme afvigelser, der må betegnes som rene skræmmeeksempler. Sekretariatschef i Elsparefonden, Göran Wilke, udtalte sidste år til branchenyhedsbrevet BFE Bulletin:


?Vi har givet forskellige eksempler, også nogle der er lidt ekstreme. Fra den 1. oktober (2008 – red.) var verden en anden. Fra nu af skal vi ikke fokusere på tænkte eksempler, men lade brugerne regne på udstyret i deres eget hjem med deres egne apparater og vaner.”


 



 


Elsparefonden trækker i land


Efter ønske fra Elsparefonden er fredagens artikel på Berlingske Tidende fjernet igen. Elsparefonden begrunder det med, at de udtalelser der lå til grund for artiklen er for gamle nu, og avisen ikke havde søgt deres råd inden tallene blev genanvendt. De er gået i gang med at udarbejde nye friske udtalelser om de udvalgte strømslugere.


Det ændrer dog ikke noget i forhold til kritikken i denne artikel, om at Elsparefonden baserer deres vejledning her på skøn, af tvivlsomme forbrugsmønstre og urigtige oplysninger.


Elsparefonden har ikke kunnet give os de nye korrigerede oplysninger omkring 50″ plasma tv og spillekonsoller.


Opdateret: Der er nu udsendt et officielt svar på kritikken. Læs det her


 


Kilde: Brancheforeningen (BFE)

Annonce