Forside Nyheder

Boxer vildledte forbrugere


Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Boxer, at prisoplysninger skal være retvisende.


Det handler om måden tilbudene for tv-abonnementerne sælges på. Oplysningerne om den reelle mindstepris må ikke gemmes væk, så man kan få det indtryk at en digital modtagerboks koster 0 kr, hvis betingelsen er at man erhverver sig et abonnement i 12 måneder til xx kroner.


Den aktuelle sag tog udgangspunkt i en annonce fra maj måned 2009, som Boxer havde indrykket i lokalavisen Villabyerne (der uddeles i bl.a. Gentofte kommune). I annoncen blev det oplyst, at forbrugerne kunne købe en digital modtagerboks til kr. 0,-


Først når man bladrede om til næste side, hvor annoncen fortsatte, blev det imidlertid oplyst, at forbrugeren for at købe modtagerboksen til den oplyste pris, skulle tegne et introduktionsabonnement på 12 måneder, der havde en samlet mindsteudgift på kr. 2.208,-.


Denne fremgangsmåde fandt Forbrugerombudsmanden var i strid med markedsføringslovens § 3 (forbuddet mod vildledning) og § 13 (pligten til at oplyse den samlede pris), og Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet reglerne over for Boxer A/S.

Annonce