Forside Nyheder

B&O omprioriterer: Flere TV før ny teknologi


B&Os nye fælles teknologiplatform for produkter må vente, nu handler det om flere fladskærms-tv som en 46″ udgave af Beovision 10.


Det var oprindelig planen at Bang & Olufsen ville lancere første produkt, baseret på deres nye smarte fælles teknologiplatform, her inden udgangen af indeværende regnskabsår. Men nu prioriteres anderledes.


Den nye teknologiplatform er baseret på Linux, med programmerbar chip (FPGA), og kommer i 2 udgaver: En til audio og en til video. Tanken bag denne nye platform, er at gøre udviklingen af nye produkter enklere. Tiden det tager at udvikle et nyt produkt halveres, og det bliver lettere at vedligeholde og opdatere produkterne.


Derfor har B&O tidligere lanceret den nye platform, som en væsentlig grundsten for fremtiden. Det værktøj, der igen skal bringe B&O frem i førerfeltet på teknologi.


Den store succes for det nye fladskærms-tv Beovision 10, der ikke bygger på denne nye teknologi, gør dog at B&O istedet bruger resourcerne på at lave en 46″ udgave af samme. Det nye Beovision 10-46 skal være klar inden regnskabsåret udløber.


“Det, der er sket, det er, at på baggrund af den meget positive modtagelse af Beovision 10, så har vi valgt at sadle om i produktudviklingen og dermed fokusere på Beovision 10-46 og få den ud, og vi har ikke givet nærmere besked om, hvornår vi så lancerer audioproduktet,” udtaler Kalle Hvidt Nielsen til Ingeniøren.


Bang & Olufsens skifte af fokus skal måske også ses i forhold til i markedsandelene. Hvor Tyskland tidligere var deres største marked, er det nu Danmark, og Beovision 10 er populært herhjemme. B&Os største markeder er:  Danmark (124 mio. kroner), Tyskland (121 mio. kroner) og Storbritanien (117 mio. kroner).


“Der skal fladskærme til, og der skal relativt store fladskærme til, for at forbrugerne kommer i B&O’s butikker,” udtaler aktieanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen til Ingeniøren.


Om der kommer B&O produkter baseret på den, indtil videre udskudte teknologi, i løbet af 2010 eller først i 2011, må tiden vise. B&O er klar over, at den ny teknologi er vigtig for fremtiden.


“Det er jo et centralt element i vores strategi, og det vil det fortsat være. Så det er ikke sådan, at vi har ændret på strategien. Det her er mere en konsekvens af, at vi nu kan se, der er en kæmpe mulighed med Beovision 10, som vi gerne vil sikre, vi griber fat i,” siger Kalle Hvidt Nielsen, adm. direktør i B&O til Ingeniøren.


 

Annonce