Forside X-files Ikke kategoriseret

Panasonic fik 3D kick-off i USA (opdateret)


 


Det første “3D battle” er gået i gang i USA, Samsung mod Panasonic.


Panasonic indgik forleden en aftale med den amerikanske kæde Best Buy, som en en stor kæde af forbrugerelektronik butikker. Aftalen imellem Best Buy og Panasonic handler om at markedsføre Panasonics 3D produkter ude i butikkerne, hvor der reserveres et særligt område i hver butik til særudstillinger. Samsung brugte forleden Amazon.com til at sælge enkelte eksemplarer af deres første 3D TV.


Så den første krigsarena, imellem producenterne af 3D TV, er udlagt til at blive USA.


 


Avatar 3D blu-ray


Det forlyder også at der er åben krig imellem de to producenter, om rettighederne til at bundle Avatar 3D blu-ray sammen med deres 3D TV dette efterår.


Her har Panasonic, som samarbejdspartner på filmen, været en klar favorit indtil nu. Men Samsung skulle efter sigende havde budt et så stort beløb, at der spekuleres i om de løber med eneretten. Og i onsdags optrådte Avatars instruktør, James Cameron, på scenen i en eksklusiv Samsung 3D præsentation i New York, hvor han bl.a. udtalte at Samsung var været “en visionær leder, først på markedet med 3D TV”


20th Century Fox har tidligere udtalt at Avatar 3D ikke udsendes på 3D blu-ray dette efterår, hvilket kan betyde at de rettigheder der forhandles om her, er eksklusivrettighederne for den periode. Altså at den eneste måde at få fingre i en udgave af Avatar 3D blu-ray, vil være at købe et af de TV hvor den følger med.


 


De øvrige er også med


De 2 øvrige producenter i “The Big-4”, Sony og LG, følger efter med 3D TV senere. Indtil videre ser det ud til at Sony rammer markedet til sidst af de fire. Også andre producenter som Toshiba, Philips og Sharp lancerer 3D TV i år.


Sonys mål for regnskabsåret 2010 er 2,5 mio. 3D TV. Panasonics mål for samme periode sigter lidt lavere, der venter at sælge i alt 1 mio. 3D TV, heraf 500.000 i USA.


Målet for Samsung kendes ikke, men de er forløbig den mest agressive producent målt på udbud. Ca. 1/3 af Samsungs 2010 line-up er 3D TV, hvor det hos de øvrige producenter kun er topmodellerne der kommer med 3D.


Men allerede om få måneder kender vi det reelle styrkeforhold imellem producenterne, når de første tal fra USA ticker ind.


 

Annonce