Forside Emner Spil fokus

Spilanmeldelse: Skate 3

Spilanmeldelse: SKATE 3

Denne anmeldelse er udgivet i samarbejde med low5 Magazine

Da jeg ved, at en del brugere på low5.dk har en “karriere” som skatere bag sig, er her spillet I skal kigge nærmere på. Personligt har jeg aldrig været til skating, om end jeg synes, at det ser overordentligt cool ud, når folk der virkelig kan noget på et board, viser sig frem. Efter ca. fem timer med Skate 3 er jeg dog tilbøjelig til at mene, at også jeg nu kan lave ollies, nollies og grinds fuldt ud på højde med folk som Glifbjerg, Hawk eller måske vores egen Martin?

Skate 3 er, trommehvirvel, tredje skud på skateboardet fra EA og det bedste hidtil. Jeg har spillet de to foregående spil og må erkende, at jeg langt fra var imponeret, dertil var spillene simpelthen for frustrerende. Heldigvis er Skate 3 et godt eksempel på, at EA/Black Box er gode til at lytte til kritik, for de har virkelig lagt sig i selen for at at give os et bedre, mere flydende og underholdende spil.

En stor forbedring i gameplayet ses i spillets store by. Tidligere var designet her meget realistisk, mens der denne gang er fokuseret på at give spilleren en verden, der bare tigger og beder om at blive leget i. Overalt ses trapper, gelændre, ramper, hop og meget andet – alt sammen pakket smukt ind i en pulserende storbys vilde liv. Grafikken er smuk og mere finpudset end hidtil og din skaters bevægelser er efterhånden så realistiske at vi egentlig ikke kan forlange meget mere. Dette tydeliggøres i øvrigt ved, at din skater ikke længere bare ligger sig på langs ved din mindste fejl. Han reagerer nu på sine omgivelser og prøver på naturlig facon at undgå styrt, når dine tricks mislykkes. Det ser fedt ud og giver et meget mere flydende gameplay, dels fordi du ikke styrter ligeså meget som hidtil, men også fordi det bare virker mere realistisk at din figur selv gør en indsats for at undgå asfalteksem.

Har du tidligere prøvet Skate, eller Skate 2, vil meget dog virke velkendt. Det gælder fortsat om at gennemføre en lang række udfordringer, der så giver dig penge, som kan omsættes til udstyr, tøj mv – alt sammen med det formål at blive den bedste og mest berømte skater af dem alle. Udfordringeren er meget varierede og består bl.a. af at skulle filme sine stunts, køre ræs, lave bestemte trick, opnå en highscore, tage billeder af dig selv i drabelige situationer og meget andet. Endelige kan du også bare vælge at cruise omkring i den store by og lede efter fede områder (og dem er der MASSER af). For de mere tålmodige indeholder Skate 3 en stor baneeditor, der virkelig giver dig kreativiteten frit spil i forsøget på at skabe drømmebanen.

Endnu en cool ting i Skate 3 er sammenblandingen af off- og onlinemodes. I stil med et andet EA spil, Burnout Paradise, kan du ofte vælge mellem at spille udfordringerne online, blot ved et enkelt klik. Det er rart at tingene er så integreret og ikke kræver en lang menurundfart før du kan hoppe online. Onlinefunktionen gør dig i øvrigt også i stand til at samle dit eget crew af venner, hvorefter I frit kan skate omkring og udfordre andre grupperinger til alt fra races, konkurrencer om at køre de vildeste tricks af eller på tid at skulle overgå hinandens pointindsamling. Det er rigtig sjovt, om end jeg foreslår at du lægger lidt tid offline, da mange onlinespillere naturligvis er ret dygtige.

Til et godt skateboardspil hører selvfølgelig også et fedt soundtrack. Her disker Skate 3 op med hvad vi kan forvente af pumpende beats, hovedsageligt i hiphop- og Rockgenren – det fungerer uden at forbløffe. Samlet set er Skate 3 ingen milepæl i forhold til andre Skateboardspil, men det er slet og ret bare bedre end tidligere og kan sagtens anbefales ung som gammel, der “lider” af trangen til lidt rullebrætssjov.

Udgiver: Electronic Arts. Ude nu til Xbox 360 og PlayStation 3. Testet på PlayStation 3

Plus:
Godt opbygget by, dine skater reagerer på omgivelserne ved styrt, meget at give sig til, gode muligheder for samarbejde online.