Forside Styling Layout: Uden komm.

Anmeldelse af Anthem MRX 700 – or Back to the future


 


 


Indledning


For nu at være ganske ærlig, så havde jeg ikke hørt om produktnavnet Anthem for bare 5 måneder siden. Det er bestemt ikke ensbetydende med, at Anthem er noget nyt mærke.


Faktisk har firmaet som producere Anthem, nemlig Sonic Frontiers International, eksisteret i mere end 2 årtier. Deres produkter opdeles i Anthem og Anthem Statement, og her det sidste Brand som det ypperste af deres produktion. Sonic Frontiers er hjemmehørende i Canada.


Anthem MRX 700 er allerede anmeldt flere gange rundt omkring i verden, og søger man på internettet på “Anthem MRX 700 Review”, så popper der ganske mange anmeldelser op. Jamen hvorfor så lave en anmeldelse mere kan man jo spørge – jo af den simple grund, jo flere anmeldelser jeg har læst, jo mere interessant blev Anthem for mig.


Det der specielt interesserede mig er deres ARC (Anthem Room Correction) system, deres strømforsyning (Toroidal), og den i anmeldelserne udtalte ros for Anthems rene og nærmest musikalske lyd. Da jeg fik muligheden for at få en Anthem MRX 700 i mit eget setup til anmeldelse, ja så sagde jeg fluks mange tak.


Jeg er blevet bedt om af flere medlemmer på recordere.dk, at sammenholde Anthem MRX 700 med min egen Pioneer SC-LX83, og desuden prøve at finde ud af hvorvidt den anmeldte receivers ARC system kan matche en Velodyne SMS-1, hvad angår indstilling og styringen af Subwooferen.  Begge dele vil blive omtalt til en vis grad.


Jeg har en formodning om, at nogle vil spørge mig om hvilke DAC´s og hvilken video processor der anvendes i den anmeldte receiver – beklager, jeg har ikke kunnet finde svaret. Jeg sendte endda en e-mail til Anthem i Canada, og forklarede de nærmere sammenhænge, jeg fik dog aldrig et svar fra Anthem. 


 


 



 


 


Design og byggekvalitet


Første gang jeg så en Anthem receiver hos en forhandler var min første tanke, jamen den minder mig jo om en reserve HF-modtager som befandt sig på det nu nedlagte Base-Ops på Søndre Strømfjord i midten af 80´erne. Man skal ikke lige skue hunden på hårene af den årsag, for den nævnte modtager var i den grad både stabil og meget nøjagtig, men ikke specielt avanceret.  Men alt andet lige, så var mit første møde med en Anthem receiver næsten ren nostalgi.


Anthem MRX 700 er designmæssigt meget anderledes i forhold til min egen Pioneer SC-LX83, her har jeg siger og skriver 3 synlige betjeningsknapper, og resten er gemt nydeligt under et vippedæksel. Ved Anthem receiveren råder jeg over noget med 16 betjeningsknapper samt et mindre antal stikforbindelser, som dog kan skjules under et lille skydedæksel.


Man kan ikke sige andet, end at canadierne har en lidt anden tilgang til design end japanerne, som måske nok følger et lidt mere europæisk orienteret design. Nu har jeg det grundlæggende sådan, at et design generelt ikke skal påvirke mit valg, hvis ellers indmad og funktionalitet i øvrigt bare er i orden.


Hvis jeg kigger på den synlige byggekvalitet er denne grundlæggende i orden. Dog er det således, at fronten prydes af 2 store betjeningsenheder som virker noget billig i kvalitet, og det skæmmer for mig helhedsindtrykket af en ellers fornuftigt opbygget front.  Omvendt så har Anthem receiveren et aldeles glimrende display, og med fornuftige oplysninger, og i et design og størrelse som gør, at oplysninger fremstår meget tydeligt, også på afstand. Man kan endda se hvilket antal højtalerkonfiguration der er i funktion ved den pågældende afspilning, angivet ved tal, og ikke på så mange andre, ved symboler.


 


 


Fjernbetjeningen


Fjernbetjeningen, er som disse er flest, og måske nok i underkanten af, hvad man forventer i denne prisklasse.


Men fjernbetjeningen virker fornemt, og den er af den type der ikke kan benyttes som multifjernbetjening. En god ting er jo, at knapperne på fjernbetjeningen er belyste.


Knapperne er for mig læsebrille nødvendige, for disse er ikke ret store. Og volumen knapperne har samme minimale størrelse som de øvrige, hvilket kan gøre disse knapper svære at finde i en snæver vending.


Der medfølger i leveringsomfanget normalt også en lille fjernbetjening til brug ved Zone 2. Denne fjernbetjening medfulgte ikke ved udlånet af receiveren, hvorfor jeg ikke har haft denne i hænderne.


 


 


ARC (Anthem Room Correction)


Jeg vil tillade mig at afsætte et helt kapitel til receiverens rumkorrektion. Dette skyldes, at ARC systemet er så meget mere spændende end så mange andre autokalibreringssystemer jeg har været udsat for.


ARC er lidt speciel på flere måder ved, at der medfølger kalibreringsmikrofon og tilhørende stativ, af en ganske fornem kvalitet. Derudover medfølger der på CD-ROM et Anthem kalibreringsprogram som skal lægges ind på en PC.


Selve kalibreringsprocessen er nok lidt mere omstændig end de fleste andre tilsvarende autokalibreringssystemer. Den medfølgende mikrofon er kalibreret til nøjagtigt til en reference mikrofon, og data herfra er indlagt på den medfølgende ARC CD-ROM. Mikrofonen er forsynet med en talbetegnelse, som skal indtastes i startsiden på ARC kalibreringsprogrammet. Der skal et kabel fra mikrofonen til en USB-indgang på PC´en, samt et kabel fra PC´en til receiveren.


En lille finte her er jo, at receiverens PC-indgang er en serial port, og har man ikke en sådan på sin PC (jeg har det nemlig ikke), så kan man tilkøbe en serial/USB konverter.


Jeg gennemførte 3 ARC kalibreringer, og 2 af gangene kom Anthems ARC system op og lidt mopset berettede, at der ikke fandtes en “Valid Anthem Processor”. Og sikke noget sludder, for kalibreringsprogrammet var jo installeret på min PC, ligesom alle kabler var korrekt forbundet. Jeg fandt ved lidt søgning på internettet ud af, at det var en ganske normal hændelse. Løsningen her er så, at tage strømmen fra receiveren, og genstarte PC´en.


Herefter kunne jeg så starte kalibreringsprocessen.


Selve kalibreringsprocessen er ikke speciel vanskelig, man bliver nemlig på PC´en guidet hele vejen. Blot skal man være opmærksom på, at ARC system default er opsat til et 7.1 surroundsystem. Man skal sikre sig, at mikrofonen peger lodret, og at der intet er i vejen for mikrofonens “Lytning”, eller i det mindste ingen genstande i rummet, som ikke har sin normale placering, når kalibreringsprocessen gennemføres.


Anthem ARC systemet anbefaler minimum 5 mikrofon- og kalibreringsseancer inden for de tilgængelige lyttepositioner, hvilket jeg naturligvis gennemførte. Når de 5 kalibreringsseancer er gennemført, beregner ARC programmet på den tilsluttede PC rumkorrektionen. Her bliver man præsenteret for et antal kurver, nemlig en kurve for hver højtaler og her beskrives et frekvensforløb.


På kurverne kan man aflæse “Det ideelle”, det målte, og den rumkorrigerede kurve. Den rumkorrigerede kurve så faktisk ganske tilforladelig ud, i forhold til det ideelle. Undervejs i processen med at loade rumkalibreringen fra PC´en til receiveren oplevede jeg et par gange at processen gik i stå. Men i og med, at selve kalibreringsindholdet allerede var gemt på min PC, så var det bare med at gå i gang igen – og det lykkedes.


Efterfølgende den automatiske kalibreringsproces har man så yderligere en hel del muligheder for at rette og/eller tilføje yderligere data – eneste problem, man skal minsandten vide hvad man gør. Man kan manuelt  ændre flere ting i ARC-opsætningen. Alt fra data omkring højtalere til “Gain” i rummet. Noget der for mig er en god feature ved ARC er jo, at man har mulighed for at vælge forskellige opsætninger til forskellige HDMI indgange, og desuden muligheden for at vælge en Movie og en Music indstilling. Ikke nok med det, man kan vælge forskellige højtaler opsætninger.


Jeg vil meget gerne have, at min stereoindstilling er uden en aktiv subwoofer, og hvor min musikindstilling er med mine højtalere sat til “Large”. Modsat min surround indstilling, hvor hele 5.1 højtaler setuppet er aktivt, og her med højtalerne opsat til “Small”. En meget fornuftig detalje.


Det var jo lidt spændende at opleve Anthem MRX 700 præstationerne efter kalibreringen – og efter alle de positive reaktioner som man kan læse sig til rundt omkring – resultatet hos mig – noget forvirring. Jeg manglede simpelthen noget mellemtone og dynamik. Sammenspillet mellem mine højtalere var ikke som jeg var vant til. Ind og kigge på diverse presets og andre indstillinger, intet stod umiddelbart forkert. Jeg ved at jeg akustisk har et noget besynderligt rum, men det var jo netop disse forhold Anthem måske kunne greje – og bedre end MCACC systemet på min Pioneer.


Men efter at have hørt lidt på surround og musik på CD, var jeg ikke længere i tvivl, lyden var bare ikke som jeg havde forventet og håbet på. Jeg kunne såmænd godt høre, at Anthem i visse sammenhænge frembragte en noget mere korrekt klang fra f.eks. strenge instrumenter og dialog – ligesom sang, og her specielt ord, var i en udmærket kvalitet.  For en sikkerheds skyld tilkaldte jeg en af mine bekendte, som dels kender lyden fra min Pioneer receiver, og desuden har det samme fronthøjtaler setup som jeg. Og denne var ganske enig i min vurdering af lyden fra Anthem.


 



 


Nu var gode råd velkomne, hvis jeg overhovedet skulle kunne anmelde receiveren. Kontakt til CSN-Teknik om mine problemer.


Dette førte til et besøg fra importøren Interceptor, og rigtigt mange nye autokalibreringer, forsøg med snart det ene og snart det andet. Intet hjalp, lyden var bare ikke i orden. Skurken i hele processen er en 20db “Baspukel” på mellem ca. 30 til 60 Hz, primært fra min venstre front højtaler, og ARC systemet var ikke umiddelbart i stand til at takle denne ikke uvæsentlige detalje.


Den problematiske højtaler er placeret ca. 30 cm. Fra en væg der har en vinkel på ca. 20 grader, og jeg har ikke tidligere oplevet problemer her, ved en autokalibrering. Jeg kastede derefter håndklædet i ringen, og det ærgrede mig meget. En yderligere kontakt til CSN-Teknik, som jo kender mit rum og mit setup. Christian fra CSN-Teknik mente at vi skulle have foretaget nogle andre tiltag, og lovede at komme forbi mig nogle dage senere.


Christians besøg er ofte en indføring i de noget mere avancerede muligheder i sammenspillet mellem f.eks. højtalere, akustik og i dette tilfælde en surround receiver. Der blev lyttet, justeret, lyttet endnu mere – og som naturligvis førte til yderligere justeringer. Og efter at have ændret i både højtalernes og i ARC´s opsætninger, var lyden lige pludselig bare på plads.


Og for at gøre det endnu bedre i sammenhængen i de lavere frekvensområder, blev min egen Velodyne SMS-1 også kalibreret ind i forhold til den nuværende rumkorrektion fra ARC.  Jeg mener jeg ved lidt om opsætningen af en surround receiver, men her ville jeg afgjort ikke kunne have fået bare en rimelig fornuftig lyd ud af Anthem receiveren – lidt af en erkendelse.


 



 


 


Menuer


Menuerne er noget anderledes i design end det jeg har set på andre tilsvarende receivere. Selve menu billedet er for visse hovedfunktioner ikke specielt stort, men kan dog aflæses fra de typiske siddepladser. Menu billeder for f.eks. internet radio eller filer fra en tilsluttet USB enhed er til gengæld i fuld skærm. Men selve menu designet er rigtigt indbydende og tydeligt.


Funktionerne i menuerne er mange, og med et antal under menuer. Selve opbygningen og tilgængeligheden i menuerne er ganske fornuftige. Det er bestemt et menu setup, som man skal sætte sig grundigt ind i, for at kunne håndtere de ganske mange indstillingsmuligheder.


Noget som jeg tror mange vil sætte pris på er jo, at man kan indstille de forskellige højtalerkorrektioner mens man hører f.eks. et stykke valgt musik. Det betyder, at man direkte på et kendt musikstykke umiddelbart kan høre konsekvensen af de indstillingsændringer man har foretaget. Det her nævnte omfang gælder alene for receiverens menuer, og ikke for ændringer i ARC opsætningen, som jo først skal gemmes på PC´en, og derefter oploades til receiveren.


Selve funktionaliteten og brugervenligheden både på receiverens front såvel som via fjernebetjeningen er ganske fornuftig.


 


 






 


 


Lyd- og billedkvalitet


Efter øvelserne med indstillingen af receiverens rumkorrektion, og den nu opnåede lydkvalitet, er det på tide at få beskrevet mine lydoplevelser. Det grundlæggende i receiverens lyd er en stor grad af klarhed, og det uanset om man afspiller en Blu-Ray disc eller en CD optaget i en god kvalitet. Detaljer er meget fremherskende, og nok i en grad, som jeg ikke helt har oplevet ved en surround receiver i denne prisklasse.


Eftersom den anmeldte Anthem receiver nu er professionelt lydkalibreret vil det herfra være unfair, at drage sammenligner med Pioneer SC-LX83, som alene er autokalibreret. Dog vil jeg til sikkert manges overraskelse mene, at det er overraskende så godt Pioneer receiveren fulgte med i lydkvalitet, og her specielt i stereo.


Men lad os gå lidt i detaljer med Anthem lyden:


Blue-Ray (BD) filmen “Hurtlocker” i ørkenscenen hvor de amerikanske soldater angribes af snigskytter, her oplevede jeg en meget stor grad af realisme. Skudsalver er meget virkelighedstro og bastante. I de tilfælde hvor man modtager indkomne salver, kan man f.eks. i surroundhøjtalerne tydeligt høre fra hvilken retning skuddene er afgivet, og ved projektil nedslag er fornemmelsen af sandkorn der fyger omkring meget tydelige. Desuden er dialog (samtale) meget tydelige, og sindsstemningen hos de medvirkende meget fremtrædende i stemmebruget.


BD koncert med Stevie Wonder, her optræder musikinstrumenter meget realistiske, specielt nød jeg trommerne som lød nøjagtigt som de burde, samt bækner med en meget naturlig vibrerende diskant. I det hele taget er musikinstrument klangen meget overbevisende. Koncertoplevelsen var meget sammenhægende lydmæssigt, herunder også omkring publikum deltagelse i både sang og klapsalver. 


BD filmen “Master and Commander”, her opleves kampscener meget næsten inddragende, man føler i flere scener, at man faktisk er en “On stage” tilskuer til scenerne. Man kan ved granatnedslag meget nemt føle sig omringet af flyvende træsplinter, ligesom kanonaffyringer opleves næsten  øredøvende, dog uden – at basen kommer ud af realistiske proportioner. Skøn oplevelse.


Og så til afspilning af CD, her oplever jeg generelt, at sangstemmer er meget tydelige, det samme gælder for de sungne ord. Dog kan stemmer ved høje lydniveauer opleves noget nasale.


Grundlæggende har jeg det sådan ved bedømmelse af stereoegenskaber, at jo mindre antal af instrumenttyper der deltager i et musikstykke, jo bedre kan jeg vurdere klang og stereoeffekt. Af samme årsag har jeg ikke testet med de store og velkendte udenlandske orkestre og bands.


Må jeg præsentere en sikkert for mange ganske ukendt dansk visesangerinde, nemlig Iben Hasselbalch. Iben er nok mere kendt som forfatter og oversætter af udenlandske tekster. Iben har dog også udgivet en CD, nemlig “Tankens magt”, og som for mig bare er eminent til at teste stereolyd.  Det eminente ligger i, at optagelsen er glimrende og enkel, og der optræder typisk kun et par velspillede guitarer. Ibens stemme blev via receiveren afspejlet på en skøn og stemningsfuld måde. Hendes stemme og tekst udviser så tydeligt hendes kærlighed til mennesker, verden og hendes store livserfaring, herunder med rejser mange steder i verden. De medspillende guitarers klang er fremragende, man kan tydeligt høre fingrenes behandling af strengene, ligesom musikken i sig selv er med en glimrende naturlighed, og med en ligeså naturlig stereoeffekt.


Lis Sørensen er nok langt mere kendt. Og her benyttede jeg hendes “For kærlighedens skyld”. Denne CD er godt nok af en anden sammensætning end den forrige nævnte, men samtidig er CD´en en ganske god optagelse og med musik af varierende karakter. Lis Sørensen er også glimrende til at overføre sin sindsstemning via hendes sang. Og receiveren spildte ikke hendes underliggende og følsomme mening med hendes sang. Instrumenterne lød også her meget naturlige, og med en skøn sammenhæng i musikken. Dog oplevede jeg også her, som tidligere nævnt, ved en meget høj volumen antog stemmerne en noget nasal karakter. Jeg var dog på intet tidspunkt oppe på en forbrugt effekt, som kunne medføre en forvrængning. Nasaleffekten kan dog stamme fra mit setup, og de “Indgreb” som blev foretaget ved min rumkalibrering.


Efter afprøvningen af forskellige billede – og lydmedier, så mener jeg generelt, at Anthem MRX 700 opfylder de musikalske forventninger jeg har haft ud fra den research, og de anmeldelser jeg har læst på internettet. Det man kan stille spørgsmål om er jo, om den kan lyde bedre i et rum med mindre problemer omkring akustik, eller omvendt – om den professionelle lydkalibrering har givet en bedre lyd, end brugerne typisk vil opleve efter en automatisk ARC kalibrering. Lige meget hvad, så fortjener Anthem MRX 700 en professionel lydkalibrering, og dette på lige fod med andre surround receivere af en vis standard.


Og så til spøgsmålet om ARC autokalibrering kan gøre det lige så godt som en Velodyne SMS-1. En ARC rumkalibrering gjorde det rigtigt fornuftigt omkring min Subwoofer, og Subwooferen lød ganskegodt. ARC kurven var dog ikke rigtig perfekt i forhold til det ideelle, og det kan der være flere årsager til – nemlig en ikke optimal placering af Subwooferen, ikke langt fra en stor købmandsdisk.  Men alt andet lige, så gjorde ARC et fornuftigt stykke arbejde her. Men efter kalibreringen af SMS-1 kunne Subwooferen i praksis gå noget lavere i frekvens, jeg fik dermed noget dybere, og også en langt mere korrekt og bastant bas. Og vi opnåede ved SMS-1 kalibreringen en ganske fornuftig kurve.


Internet radio, og så – hvor svært kan det være. Jeg havde tidligere problemer med internet radio på min Pioneer receiver men her, i sæt internetkabel, vælg “Media” på fjernbetjeningen -> vælg land -> genere -> station, og så kom den skønneste lyd ud af højtaleren, og specielt hvis man benytter et andet lydsystem end det Anthem Logic, som internet radioen i første omgang blev lydpræsenteret med.


Jeg har ikke afprøvet/lyttet til FM/AM radio.


Billedkvaliteten, her er der ikke så meget at berette, andet end at jeg faktisk ikke kan se den store forskel på mit plasmapanel mellem en Anthem understøttet billedbehandling, eller et direkte “Through” billede fra min Oppo BDP-93EU.


Hvad angår 3D, her konstaterede jeg med det viste 3D materiale ikke “Cross-over problemer”.  Billedbehandlingen må derfor siges at være i orden.


 


 




 


Tekniske detaljer og tilslutninger



  • Anthem Room Correction (ARC) 
  • Dual-processor audio DSP
  • Video Conversion from Composite Video and Component Video to HDMI
  • Scaling up to 1080p60
  • 1080p24 mode
  • Dolby Volume
  • AM/FM Tuner
  • 3D Support via software upgrade  (Receiveren leveres typisk opdateret)
  • Vægt 16.1 kg 

DECODING



  • Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus
  • Dolby Digital EX
  • DTS-HD Master Audio
  • DTS-ES (Matrix, Discrete)
  • DTS 96/24

LISTENING MODES



  • AnthemLogic-Music
  • AnthemLogic-Cinema
  • Dolby Pro Logic IIx (Movie, Music, Game)
  • Dolby Pro Logic IIz
  • DTS Neo:6 (Music, Cinema)
  • Dolby Virtual Speaker (Wide, Reference)
  • All Channel Stereo
  • Dolby Digital EX

INPUTS



  • 4 HDMI Inputs
  • Analog Video Inputs: 4 Composite + 3 Component
  • Digital Audio Inputs: 2 Coaxial + 3 Optical
  • 7 Stereo Analog RCA Inputs
  • 2 USB Inputs
  • HDMI On-Screen Display – setup, video adjustments, status, song navigation
  • Internet

CUSTOM INSTALLATION



  • IR Input
  • IR Emitter Output
  • Trigger Output
  • Second Zone
  • RS-232 Control

Jeg havde meget gerne set, at der yderligere var en HDMI udgang, ligesom composite og den analoge stereoindgang i fronten var erstattet af en HDMI indgang. Disse ændringer ville gøre receiveren mere fleksibel, og måske tiltrække en bredere kundekreds.


 


 


Målinger



  • Standby mode:  1.13 watt
  • Tændt, men ikke i brug (ingen lyd): 69.70 watt
  • 5.1 suround, volumen på 40: 225.00 watt

Ved relativt fornuftigt lydniveau (Volumen 40), bliver receiveren håndlun
Ved længere tids høj belastning bliver receiveren relativt varm.


 


 



 


 


Konklusion


Når jeg i overskriften kalder anmeldelsen “Or back to the future” skyldes det jo, at Anthem MRX 700 er en tilbagevenden til tidligere tiders dyder. Som jeg ser det har Anthem en meget klar strategi, man bortsortere det for mange kunder uvæsentlig, og prioritere i stedet væsentlige, nemlig mulighederne for en overordentlig fornem lyd i både surround og stereo (ARC og lydkredsløb m.v.).


Anthem MRX 700 har ikke ret mange af sine konkurrenters features såsom:



  • THX certificering
  • DLNA
  • Ingen tilgængelige Apps til en Smartphone
  • Kun én HDMI udgang
  • Ingen WIFI (dog internet tilslutning)
  • Receiveren kan ikke direkte opdateres via internettet
  • Ingen mulighed for Bi-amp.

Kan man med ro i sindet gøre op med sig selv, om de ovennævnte features kan undværes, så har man til gengæld en af de absolut mest velspillende surround receivere i klassen. Og rigtig god og detaljeret lyd bliver forhåbentlig aldrig forældet.


Prisen for receiveren ligger typisk på lige under 20.000 kroner.


 


 


Spørgsmål ?


Der er oprettet et emne i forummet til spørgsmål og kommentarer til denne anmeldelse.


Anmeldelse af Anthem MRX 700


 


 



 



 


Tak


Tak til CSN-Teknik for udlån af Anthem MRX 700, og en hurtig og kvalificeret indsats i forbindelse med lydopsætningsproblemerne.


Desuden en stor tak til Importøren Interceptor Audio råd og vejledning.  


 


 







Grejet på testbænken


Testbænken hos recordere.dk var til denne anmeldelse udstyret med:



  • Display : Panasonic TX-P50VT20
  • Højttalere : ELAC FS247, ELAC CC241 & M&K CS-29 
  • Subwoofer: Velodyne SPL 1000 Ultra
  • Subwoofer Management System: Velodyne SMS-1
  • HT kabler : CSN Custom Cables
  • HDMI kabler : Supra og Oppo
  • Receiver : Pioneer SC-LX83
  • CD Afspiller : Sony SCD-XA5400ES
  • Blu-ray afspiller : Oppo BDP-93EU


 

Annonce