Forside Nyheder

Blog: Forvirring om magtforhold på tablet markedet

 


 


Blog


Android har nu 30% af markedet, og Apple sælger 21 gange flere tablet computere end Android. Hvordan hænger det sammen?


Da nyheden tikkede ind i sidste uge, om at Android nu havde snuppet 30% af markedet for tablet computere, må jeg havde set lidt måbende ud. For der er ingen tvivl om at Android producenterne satser hårdt på tablet markedet nu, men ligefrem fra næsten ingenting til 30% – på et kvartal eller to – lød nu ganske voldsomt.


Det samme må Apple blogger John Gruber have tænkt. Han regnede lidt på de tilgængelige tal, og nåede frem til at Apple iPad udsælger Android tablet computere med 21:1.


Begge dele er iøvrigt rigtige, og blot et udtryk for hvordan statistik kan bruges vidt forskelligt. Lyder det interessant, så kommer forklaringen herunder.


 


Android producenter bag 4,6 mio. tablets


Det er analysefirmaet Strategy Analytics der er nået frem til, at der blev sendt 15,1 millioner tablet computere på markedet i 2. kvartal 2011. Heraf 9,3 millioner iPads og 4,6 millioner Android. Resten er Microsoft Windows, QNX og andre.


Det giver følgende fordeling af markedsandele for 2. kvartal 2011:



  • Apple iOS : 61,3%  (94,3%)
  • Android : 30,1%  (2,9%)
  • Microsoft : 4,6%  (0%)
  • QNX : 3,3%  (0%)
  • Andre : 0,7%  (2,9%)

Tallene i parantes er 2. kvartal 2010. Kilde: Benzinga


De tal bliver herefter brugt i flere medier, til en nyhed om at Android har halet kraftigt ind på Apple allerede nu.


 


Apple udsælger Android i forholdet 21:1


John Gruber fra Daring Fireball regnede lidt videre på tallene, og nåede frem til at iPad stadig udsælger Android Honeycomb i forholdet 21:1. Men hvordan nu det, når Android samtidig har nået en markedsandel på 30% ?


Det handler af øjnene der ser, altså hvordan tallene bruges.


Det er først med Android Honeycomb (3.x) at Android har fået et system tilpasset tablet computere. Det nye operativsystem blev præsenteret i februar 2011, og mange producenter sendte derfor nye Android tablet computere på markedet i 2. kvartal.


Men da der er mange producenter om bidet, bliver der sendt forholdsvis mange flere enheder på markedet. Også flere end der rent faktisk sælges, for hylderne ude i butikkerne skal jo fyldes op. Samsung skal ud i butikkerne, Motorola skal ud i butikkerne og ligge side om side med Samsung osv. osv.


John Gruber kiggede derfor på antallet af aktiverede Android Honeycomb enheder, og nåede frem til at det ca. er 1,35 mio. til dato. Altså det antal Android tablets, der rent faktisk er taget i brug.


Med andre ord ligger der mange Android tablet computere derude på lagrene og butikshylderne, som endnu ikke er solgt eller taget i brug.


 


Talmagi


Herefter leger John Gruber lidt videre med tallene, og tager det totale antal iPads solgt og taget i brug. Det tal har Apple lige offentligjort til 28,73 millioner. Og dermed kan man sige, at iPad har solgt 21 gange mere end Android Honeycomb til nu.


Altså at iPad udsælger Android Honeycomb i forholdet 21:1. Ikke kun i 2. kvartal 2011, men samlet set.


Talmagi?  Ja, og det gælder begge regnestykker.


Men det er aligevel en god illustration af, at statistik godt kan vrides og drejes i mange forskellige retninger. Og kan det ene sæt tal ikke bruges til at illustrere en udvikling eller stilstand, er der måske nogle andre der kan.


Og det er værd at tænke på, næste gang i møder den type statistik. Hvad fortæller tallene, og måske mere vigtigt: Hvad fortæller de ikke.


Men indrømmet, især det sidste kan være svært at gennemskue.


 

Annonce