Forside Nyheder

Ny vækststrategi hos B&O


 


Fra 2,8 til 10 mia. kroner


Bang & Olufsen går efter at øge omsætningen med en faktor 4. Det løft skal sikres igennem en ny strategi for virksomheden.


Øget fokus på strategiske områder som lyd og akustik, introduktion af en ny produktkategori solgt gennem komplementerende salgskanaler og mere spændende og indbydende butikker skal bidrage til at løfte omsætningen markant i løbet af de kommende fem år.


Bang & Olufsens netop offentliggjorte årsregnskab for 2010/11 viste et overskud på 40 millioner kroner mod et underskud på 50 millioner kroner i det foregående år. Men ambitionerne rækker imidlertid videre. I dag præsenterer Bang & Olufsen en ny, femårig strategiplan, som under navnet:


?Leaner, Faster, Stronger?


Planen sigter mod at udnytte brandets potentiale bedre.


 


Øget fokus på lyd og akustik


For at understøtte vækstambitionerne vil Bang & Olufsen styrke indsatsen på strategiske områder hvor virksomheden har kompetencer i verdensklasse. Det gælder blandt andet inden for lyd og akustik.


Bang & Olufsen vil løfte akustikporteføljen endnu en tand fra entry-level produkter til de absolut ypperste produkter og samtidig styrke udviklingen af produkter til eksisterende partnere på automotive-området.


En bedre udnyttelse af ICEpower-teknologien og en øget videndeling med de akustiske teams på automotive-området vil yderligere medvirke til at højne innovationsniveauet på tværs af virksomheden.


 


Forhandlernetværket skal have øget kundefokus


Bang & Olufsens mål er at skabe en mere dynamisk og engagerende kundeoplevelse i butikkerne verden over


Bang & Olufsen vil have forhandlerne til i endnu højere grad at dele ud af deres entusiasme og engagement, og overføre det til kunderne ved at demonstrere de oplevelser, som produkterne kan give.


Det vil blandt andet kræve en ændring af butikskonceptet.


 


Ny produktkategori og en udvidelse af distributionen


Bang & Olufsen vil lancere en ny produktkategori.


Porteføljen skal bestå af produkter, som udnytter Bang & Olufsens kompetencer inden for design, lyd og akustik, brugerinteraktion og godt håndværk. Målet er at øge kendskabet til brandet på verdensplan og tiltrække nye kunder til Bang & Olufsen.


Se også: Apple skal sælge flere B&O produkter


En væsentlig andel af den fremtidige vækst i salget skal komme fra vækstmarkeder. Som en konsekvens heraf vil Bang & Olufsen øge antallet af B1-butikker på udviklingsmarkeder og generelt øge tilstedeværelsen lokalt.


Fokuseringen på udviklingsmarkeder omfatter en aggressiv vækststrategi i Kina, hvor Bang & Olufsen er ved at etablere et nationalt salgskontor i Shanghai for at understøtte vækstplanerne og supportere butikkerne i Kina bedst muligt.


 


Automotive: Fokus på at skabe værdi for eksisterende partnere


Bang & Olufsen Automotive er leverandør af high-end lydsystemer til biler.


Det fremtidige fokus på lyd og akustik og etableringen af et Sound & Acoustics Innovation Team på tværs af virksomheden vil yderligere understøtte dette vigtige forretningsområde.


 


Omsætningen skal løftes med en faktor 4.


Omsætningen i B&O har de seneste per år ligget omkring 2,8 mia. kroner om året.


Bang & Olufsen satser på at den ny strategi vil kunne løfte omsætningen til 8-10 mia. kroner over de næste 5 år.


 


Kilde: Bang & Olufsen pressemeddelelse

Annonce