Forside Nyheder

Derfor kan Android føles langsommere end iPhone og Windows Phone


Der er åbenbart en ganske naturlig grund til at Android nogle gange kan føles lidt sløv i optrækket – operativsystemet prioriterer ikke den grafiske brugergrænseflade ligesom eksempelvis iPhone og Windows Phone.


 


Interessant læsning – Android var oprindelig ikke udviklet til med berøringsfølsomme skærme, og det er grunden til at operativsystemet føles mindre flydende end iPhone og Windows Phone.


Du læser det tit i anmeldelser af Android-tablets og endda nyere Android-smartphones – de splinternye gadgets er fantastiske, men brugeroplevelsen er ikke helt så hurtig og flydende som iPhone eller endda Windows Phone.


Selv den spritnye ASUS Eee Pad Transformer Prime med superhurtigt quadcore-processor bliver i flere anmeldelser kritiseret for ikke altid at levere en helt flydende brugeroplevelse, når du navigerer rundt i operativsystemet og skifter imellem apps.


Denne historie fra Redmondpie.com giver lidt indsigt i, hvorfor Android ikke altid leverer en helt flydende oplevelse. Informationen kommer fra en Google-ingeniøren Dianne Hackborn, der på Google+ har skrevet indlægget “How about some Android graphics true facts?” og et opfølgende indlæg fra Andrew Munn, der pt. studerer softwareudvikling, som tidligere har haft ET praktikantophold hos Google.


Der er tale om nogle meget tekniske indlæg, men hvis vi har forstået det korrekt her på Recordere.dk, så er udfordringen med Android, at operativsystemet oprindelig blev udviklet som et alternativ til Blackberry-mobilerne, og at det fra bunden af ikke er 100 % optimeret til brug med berøringsfølsomme skærme.


Apples iPhone og Microsofts Windows Phone 7-software fungere på den måde, at den grafiske brugerflade og brugerinteraktion altid har topprioritet, så når du rører ved skærmen på din iPhone eller Windows Phone 7-mobil, så fokuserer operativsystemet på den handling og prioriterer den over stort set alt andet på mobilen.


Sådan fungerer det ikke hos Android, hvor den grafiske brugergrænseflade har samme prioritet som andre systemprocessor, og det resulterer ind i mellem – når processoren har ekstratravlt – i en brugeroplevelse, der ikke er helt flydende og kan have forsinkelser eller følges hakkende.


Andrew Munn skriver, at han dog regner med at Google vil kunne levere en 100 procent flydende brugeroplevelse med det uundgåeligt kommende Android 5.0.


Synes du at små pauser eller hakken er et problem på Android?


 

Annonce