Spilanmeldelse: Silent Hill Downpour

Indledningsvis

Du er Murphy Pendleton, indsat i Ryall State Corrections Facility og din første handling i spillet er brutalt at tæve og myrde en anden indsat i fængslets baderum!!! Som følge af dette skal Murphy overføres til et andet fængsel men fangetransporten når aldrig frem til destinationen, for da bussen passerer udkanten af byen Silent Hill er vejen pludselig væk, bussen kører galt og alt bliver sort?

Murphy vågner et stykke fra bussen, håndjernene er væk og ligeså er de andre fanger, chaufføren og vagten. Murphy finder én af de andre fanger et stykke fra bussen, og det er tydeligvis ikke ulykken der er i skyld i de voldsomme sår og skader fangen har. Alle er døde eller væk, der er tåget og mørkt og Murphy aner ikke hvor han er og præcis hvad der er sket. Og så er der ellers lagt op til mystik og uhygge i allerbedste Silent Hill-stil!!!

Silent Hill

Silent Hill-universet ramte første gang PlayStation i 1999 og i årene op til er der udkommet adskillige udvidelser og fortsættelser til både PS, PSP, XBOX og PC, og Silent Hill Downpour er 8. Silent Hill-udgivelse (den 9. udgivelse ? til PS Vita ? er lige på trapperne). I Silent Hill ?kastes? spilleren mellem virkeligheden (en meget øde og forladt virkelighed befolket af skabninger, monstre og særdeles sære mennesker) og mystiske, alternative virkeligheder hvor alt er meget anderledes og særdeles farligt. Bortset fra en enkelt undtagelse eller to er alle spillene uafhængige af hinanden.

Karakteren/karaktererne i spillene er altid mere eller mindre almindelige mennesker der på ingen måde er forberedt på hvad det er de er havnet i. Dvs. at man i allerhøjeste grad er afhængig af de ting og sager man finder rundt omkring og f.eks. et godt håndvåben kan vise sig uhyre svært at skaffe ? og ammunition til samme hænger heller ikke på træerne. Så en god rive, en hammer eller en stor sten er det man må klare sig med når man render ind i ubehageligheder ? og det gør man tit? Og de ting du så finder holder ikke evigt, de slides som de bruges

Tilbage til historien

Murphy forsøger at finde tilbage til hovedvejen og væk fra ulykkesstedet, og bliver konfronteret af en overlevende vagt fra bussen. Her bliver man så introduceret for muligheden for at træffe et valg (dette sker gentagne gange i spillet), der efter sigende får indflydelse på resten af historien. I denne situation skal du f.eks. hjælpe vagten eller give hende fingeren?.

Tilbage ved vejen mødes man af par enlige, meget spøgelsesagtige bygninger og nu skal Murphy til at finde ud af hvad der foregår og hvordan han kommer væk. Alt tegner på at vi har taget hul på en mystisk og uhyggelig historie, men?

For det første virker grafikken lidt gammeldags (i forhold til hvad man ved der kan præsteres) og så hakker grafikken helt utroligt meget! Det er enormt forstyrrende for den uhyggelige stemning når skærmen hopper og danser som en spastikker med Parkinsons? Det er mig lidt uforståeligt at spiludviklerne ikke har gjort noget ved dette problem inden udgivelsen, for de kan umuligt ikke have opdaget det!!! Og noget der er så forstyrrende for den generelle spiloplevelse burde have været nummer 1 på deres ?nu-retter-vi-lige-det sidste-inden-udgivelsen?-liste!!!

For det andet virker styringen og kamera-føringen ret klodset. Det gør en kamp mod de uhyrligheder man render ind i til mere end en kamp mod bare de uhyrligheder. Midt i kampens hede skifter kameravinklen og du står pludselig med ryggen til ude af stand til at forsvare dig selv. Og det holder ikke for det kan i forvejen være svært nok at nakke et par monstre med en knækket rive og to sten.

For det tredje virker nogle af spillets puzzles lidt tilfældige og ikke særligt åbenlyse. F.eks. fandt jeg en ledning i en tilfældig skuffe. Og da jeg senere går rundt i et støvet motel-værelse bliver jeg lige pludselig bedt om at åbne min inventory-liste ? uvist af hvilken årsag? Det viser sig så at der åbenbart står en el-kedel som jeg kan tænde ved hjælp af den føromtalte ledning. Jeg havde aldrig selv fundet den kedel hvis ikke spillet havde gjort mig opmærksom på det på denne lidt klodsede måde. Når alt dette er sagt så er der flere af spillets puzzles der fungerer ganske udmærket.

Vurdering

Det fremgår måske lidt af ovenstående, men jeg er godt nok ikke imponeret!!! Da jeg for første gang spillede for Silent Hill tilbage i 1999 var jeg virkelig skræmt over stemningen og imponeret over universet. Det er jeg ikke nu! Man kunne måske have forstillet sig at der var blevet udviklet lidt på univers, miljø, gameplay m.m. gennem de foregående 7(!) udgivelser, men det er absolut ikke min opfattelse. Og så er der jo den der grafik?.suk. Jeg ved godt at jeg har nævnt den tidligere men det trækker altså bare enormt ned i min karakter-bog. Jeg forventer ikke grafiske mesterværker hver gang jeg sætter et nyt spil på, men der må godt være gjort bare lidt mere ud af det!!!

Skulle jeg ned og købe Silent Hill Downpour ville jeg overveje min investering en ekstra gang. Det er trods alt mange penge at kaste efter en på mange måder middelmådig oplevelse.

3D

Rasmus har ikke haft mulighed for at teste spillets 3D funtion, hvorfor jeg blot vil indskyde at dette er understøttet. Jeg har kort prøvet det og kan melde om en fornuftig 3D effekt, uden de helt store problemer, men heller ikke med så meget dybde som andre 3D spil har præsteret. (Kristian B. Jakobsen)

Karakter: 5/10

Udgivet af Konami

Ude nu til PS3, Xbox 360