Forside Nyheder

Så kører Japans nye super-display-fabrik


Den japanske regering ejer langt størstedelen af Japan Display via innovations-projektet INCJ.


Det er teknologiens svar på en supergruppe i rockmusik. Når man bringer allerede etablerede superstjerner sammen for at skabe noget nyt, går det som regel enten rigtig godt eller rigtig skidt.


 Men et faktum er det, at “supergruppen” bestående af Sony, Hitachi og Toshiba nu har trykket på startknappen for deres fælles fabrik, Japan Display.


Samarbejdet har været igang siden sidste år, og blev officielt annonceret i november. De japanske skærmpanel-producenter har tabt terræn til deres sydkoreanske kolleger over de senere år, og derfor gik de tre ovennævnte selskaber sammen med den japanske regerings innovations-initiativ INCJ om at starte en ny og konkurrencedygtig skærmproducent i Japan med navnet Japan Display. De købte fabrikker af Panasonic, og forberedte en produktionsstart i foråret 2012.


Det er så nu, og ganske efter planen er Japan Displays over 6.200 ansatte nu gået igang med at producere skærme. Angiveligt skal vi dog ikke forvente at se ret mange paneler fra Japan Display i vores store TV-apparater. Japan Display satser nemlig på markedet for små og mellemstore skærme, hvilket altså vil sige tablets, mobiler, laptops og f.eks. skærme til biler. Det sidste bekræftes, når man kigger på, hvad fabrikkens divisioner hedder. To af de største hedder “Automotive” og “Mobile Business”.


Den øgede konkurrence på det internationale skærm-marked kan betyde både lavere priser på alt fra tablets til GPS-enheder, og at kvalitetstandarderne bliver løftet ganske betydeligt. INCJ og dets partnere ejer i øvrigt op mod 70% af Japan Display, mens Sony, Hitachi og toshiba hver ejer 10%.

Annonce