Forside Nyheder

YouSee skal varsle individuelt når kanaler udgår


 


Forbrugerombudsmanden har været efter YouSee. TV-kunder skal varsles individuelt når kanaler udgår, så de har mulighed for at sige fra.


Det var ikke godt nok at YouSee lod en TV-kanal som TV 2 Film udgå, uden at informere kunderne personligt. Godt nok havde YouSee skrevet i deres aftalevilkår, at de kunne nøjes med at anoncere den type ændringer på hjemmesiden eller info-kanalen, men nu slår Forbrugerombudsmanden fast at den praksis ikke er god nok.


En aftale om levering af tv-kanaler er bindende for begge parter, Det betyder at ændringer som udgangspunkt kræver accept, med mindre der er tale om en forbedring som eksempelvis tilføjelse af nye kanaler.


Forbrugerombudsmanden anser det for en væsentlig ændring, når en kanal udgår, at det kræver individuel varsling og accept fra kundens side. Med andre ord: Du skal have mulighed for at skifte produkt, eller helt vælge den TV-distributør fra, på baggrund af sådanne ændringer.


?Det kan have afgørende betydning for den enkelte kunde, hvis en bestemt tv-kanal udgår, og derfor skal kunderne modtage individuel varsling om en sådan ændring. Jeg er derfor godt tilfreds med, at YouSee har valgt at ændre vilkåret,? udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.


YouSee retter ind. Fremover modtager alle kunder en individuel varsling mindst en måned før at en kanal udgår.


Forbrugerombudsmanden vil nu rette henvendelse til de øvrige TV-distributører for at sikre, at de benytter samme praksis.


 


YouSee svarer på forbrugerombudsmandens pressemeddelse


Det er ikke rigtigt, at forbrugerombudsmanden kritiserer YouSee for manglende varsling af kunderne. YouSee har altid varslet kunderne individuelt, dvs. med brev, når kanaler ville udgå, og det var også tilfældet med TV 2 Film.


Det anerkender forbrugerombudsmanden faktisk også over for YouSee, men desværre har han ikke fundet plads til at skrive det i sin pressemeddelelse.


Kritikken fra ombudsmanden har alene gået på, at YouSee’s praksis ikke var skrevet ind i vilkårene. Ifølge vilkårene kunne YouSee’s nøjes med at annoncere mindre ændringer, men ombudsmanden ønskede kravet om individuel varsling skrevet ind i vilkårene. Det er det nu, men hverken for kunderne eller for YouSee gør det i praksis nogen forskel.


Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee

Annonce