Forside Nyheder

Interessen for plasma TV falder fortsat


Samsung ES8005 Plasma TV har ikke udsigt til samme popularitet som det tilsvarende ES8005 LED TV.


 


Plasma TV hitter ikke længere hjemme i stuerne. Vi vil have LED TV, og snart også OLED TV.


Det er ikke uden grund at en producent som Panasonic satser på flere og større TV-modeller baseret på LED bagbelysning, de såkaldte LED TV.


For markedet for plasma TV falder fortsat, og dermed udgør den TV-teknik en mindre og mindre andel af det samlede salg af TV-apparater verden over. Tallene stammer fra Twice, på baggrund af de seneste opgørelser fra NPD DisplaySearch.


 


LED TV vinder frem


Det globe salg af fladskærme er stagneret. Der registreres godt nok en lille stigning på 8% i år i udviklingslandene, men det mødes af et fald i TV-salget på 11% i den vestlige verden plus Japan. Så for 2. år i træk holder TV-salget sig på samme niveau verden over.


Men der sker rokeringer indenfor TV-teknik. Ud går billedrørs-tv og plasma TV, mens LED TV rykker frem. Det globale salg af LED TV øges med 7% i år til 220 mio. enheder, mens salget næste år ventes at blive yderligere forstærket til 241 mio. enheder.


Imens går salget af plasma TV kun én vej – tilbage. I år falder plasma-salget med 24% til 13,1 mio. enheder, for om 2 år kun at udgøre en lille portion på 3 mio. enheder på verdensplan.


LED TV udgør 88,5% af det samlede TV-salg i år, for til næste år at sætte sig på mere end 90% af markedet.


 


OLED TV på vej


I kulissen lurer næste generation af TV-teknik, de såkaldte OLED TV. Her har Samsung lige annonceret at de nu sætter 55″ OLED TV i produktion, og konkurrenten LG ventes snart at komme med en tilsvarende udmelding.


Men der kommer til at gå mange år inden OLED er blevet hvermandseje. Her i år venter DisplaySearch kun en samlet volumen på 50.000 enheder verden over, så der er trods alt et stykke vej endnu til den TV-teknik overhaler salget af plasma TV.

Annonce