Spilanmeldelse: Sorcery

Første gang vi hørte om Sorcery var tilbage i 2010, hvor Sony lancerede deres move-controller. Dengang lovede de at Sorcery ville bringe motion-styring til nye højder. Det skete som bekendt ikke. I stedet gik Sorcery i dvale og først nu er det klar til at indtage butikkerne.

Historien

I Sorcery indtager du rollen som trolddomslærlingen Finn, der efter blot 3 uger hos sin læremester tvinges ud på et eventyr for at redde sit land fra en ond heks, som truer med at indhylde landet i evig ondskab. Med sig har du en talende kat (der naturligvis ikke er en rigtig kat, men en fortryllet prinsesse) og sammen møder I adskillige farer.

Interessant move-styring

I de to år vi har haft move-controlleren til vores rådighed, har det været så som så med move-spil til de hardcore gamere. Skydespil som Resistance 3, Killzone 3 og Socom 4 har dog alle vist at man sagtens kan bruge move til hardcore spil, men langt de fleste titler har været familiespil eller spil til de yngste spillere. Sorcery er i kraft af sine muligheder mere interessant for os ældre spillere, ligesom det uden tvivl stadig vil appellere til de unge spillere.

I Sorcery skal du bruge både move- samt navigation controlleren. Med navigationen styrer du din helt som ses i tredjeperson, mens moven giver kontrol over dit altoverskyggende våben, en pind aka tryllestav i bedste Harry Potter stil. Du har forskellige angreb til rådighed, ligesom du med et svirp med tryllestaven kan åbne skattekister, samle ødelagte broer og flere andre ting. Tidligere move-spil har ikke givet en præcis nok følelse synes jeg, men i Sorcery er der langt mere kontrol over begivenhederne. Fjenderne angriber fra flere punkter på skærmen: Oppe, nede, højre, venstre, fra siden og du får hurtigt en god føling med, hvordan du skal bevæge kontrolleren for at ramme fjenderne. En lækker feature er, at du også kan skrue dine skud. Det foregår ved at du lægger moven på skrå og så svirper controlleren enten højre eller venstre. Hvis du ved hvordan man “slår smut” med sten på vandet, er det præcis samme bevægelse du skal lave når der skal skrues.

Trylledrik giver flere muligheder

Rundt omkring i spillet finder du forskellige bær som kan bruges til at mikse diverse trylledrikke. Disse drikke giver, alt efter hvordan du mikser dem, forskellige angreb. Der er rigtig mange muligheder og på et skema kan du holde styr på, hvilke “cocktails” du har mikset. Når der skal laves trylledrik foregår det naturligvis ved at hælde, røre og ryste kontrolleren. Det fungerer godt og når du sidenhen indtager miksturen ved at holde moven op til munden og vende bunden op som stod du med et stort krus mellem hænderne, ja så trækker det nu lidt i smilebåndene (både hos dig, men så sandelig også på de intetanende tilskuere skal jeg hilse at sige.)

Nydeligt at se på, men ikke for de mindste

Grafisk har Sorcery gennemgået en del forandring siden det blev vist frem i 2010. Stilen er nu mere voksen og fjenderne er ondere og mere uhyggelige at se på. Som move spil hører Sorcery til i topklassen rent grafisk og holder sig i en fin og eventyrlig stil. Lydsiden er standard, omend jeg savner dansk tale, hvilket havde været rart, når man trods alt må forvente at yngre spillere også vil lege.

Konklusion

Sorcery er mere varieret end de fleste Move-spil, om end man med tiden aflurer hvornår fjenderne dukker op. Der er draget rigtig god nytte af move styringen, både under kamp og når der mikses trylledrik, hvorfor jeg godt tør benævne Sorcery som bedste move-spil til dato. Dansk tale er dog en mangelvare.

Har du en Move liggende derhjemme, bør du skynde dig at tage et kig på Sorcery.

Karakter: 8/10

Ude den 25 maj. til PlayStation 3