Forside Nyheder

Spilmarkedet har det skidt


Spilmarkedet har tabt 20% af sin omsætning i forhold til sidste år, viser en ny rapport. Markedet for spil på fysiske medier er i frit fald.


Der var en tid, hvor film- og især musikmarkedet kiggede misundeligt over på spilbranchen, der solgte flere eksemplarer end de to brancher til sammen. Men nu synes spilbranchen også at være ramt af metaltræthed, om end ikke nødvendigvis af de samme årsager.


Ifølge analysefirmaet NPD har spilmarkedet ? og især i USA ? oplevet et kraftigt fald i antallet af solgte eksemplarer i forhold til sidste år, hvor den økonomiske krise oven i købet var værre.


Faldet er ifølge NPD på omkring 20%, og branchen har kun indbragt 584,4 mio. dollar i juli 2012 mod 686,3 mio. i juli 2011. Noget af forklaringen ligger i at folk i højere grad bruger tid på gratis onlinespil, men der er formodentlig også tale om decideret afmatning.


Ifølge NPD er det i øvrigt Microsofts Xbox, der med over 40% af markedet klart har førertrøjen på lige nu.

Annonce