Forside Indhold og distribution Musik

Musikstreaming påvirker radio, men kun lidt


Oh Land fra en koncert i DR Koncerthuset tidligere i år. Foto: Jakob Boserup / DR


 


Radioen er sejlivet og har overlevet konkurrence fra mange sider over årene, og indtil videre gør streaming kun et lille indhug.


?Video Killed The Radio Star?, hedder et gammelt hit fra 1979 med The Buggles, men sådan kom det jo som bekendt ikke til at gå, og selv om streaming fra online-musiktjenester og Youtube nu lige så stille vinder indpas blandt danskerne, bliver radioen heller ikke presset voldsomt fra den side.


Ihvertfald ikke endnu. Det viser en frisk undersøgelse om udviklingen i danskernes musikkilder.


Streaming står nu for omkring 16 procent af danskernes musiklytning, hvor den stod for ni procent i 2010. Tallene dækker over, at streaming fra Youtube er vokset fra syv til ni procent af vores musiklytning, mens streaming fra online-musiktjenester er steget fra at udgøre to procent af musiklytningen for to år siden til nu syv procent. I den mellemliggende periode er eksempelvis tjenesten Spotify kommet til Danmark.


?Tallene viser helt klart, at der er blevet længere mellem danskerne, der lytter til deres egen musiksamling. Musiksamlingen i hjemmet trak nemlig 26 af hver 100 lyttede minutter i 2010, men niveauet er faldet til 20 minutter i 2012,? forklarer medieforskerne Uffe Høy Svenningsen og Dennis Christensen fra DR Medieforskning.


I undersøgelsen er brugerne blevet spurgt, om de mener, online-musiktjenester især konkurrerer med deres radiolytning eller med deres indkøbte musik.


?Her svarer 42 procent, at de primært konkurrerer med den indkøbte musik, mens 23 procent mener, at det har fået dem til at lytte mindre radio. Så selv om det ikke er et enten-eller, tyder noget i hvert fald på, at cd-samlingen og musikfilerne derhjemme lever livet mere farligt lige nu end flowmediet radioen gør det,? siger Dennis Christensen og Uffe Høy Svenningsen.


Undersøgelsen er lavet af analysebureauet Epinion for DR Medieforskning. 2.405 repræsentative danskere mellem 15 og 60 år er blevet interviewet om deres musikkilder, og i flere tilfælde bliver tallene sammenlignet med en lignende undersøgelse, DR Medieforskning gennemførte i 2010.

Annonce