Forside Emner Spil fokus

Spilanmeldelse: Dishonored

Det første af efterårets tre store snigmorderspil er landet i maskinen og resultatet er en ganske overbevisende blanding af mord, magi og hævn.

Hævnens time

I Dishonored spiller du den tidligere livvagt for kejserinden af byen Dunwall. I et komplot bliver du uretmæssigt anklaget for mordet på kejserinden og for bortførelsen af hendes datter. Dunwall er en by plaget af en rottebåren pest, som har slået en stor del af byens befolkning ihjel og nu prøver de nye magthavere med hård hånd, at undertrykke resten af befolkningen.

Efter du slipper ud af fængslet med hjælp fra en gruppe af loyale undersåtter, er det nu tid til at finde den forsvunde datter og samtidig tage hævn over kejserindens mordere. Udover at være en særdeles dygtig sværdkæmper, får du hjælp af den mystiske Outsider, som lærer dig om brugen af magi.

Stealth eller dræbermaskine

Magien tager forskellige former, såsom at kunne se igennem genstande, aflæse vagternes bevægelsesmønstre og synsvinkel, til at kunne “besætte” dyr og mennesker i korte perioder. Dette gør, at man fx. kan gå ugeneret igennem en kontrolpost eller kravle igennem et smalt kloakrør for at komme til din destination. Det er lige præcist brugen af magien, som giver dette spil et ekstra pift og gør det anderledes på den fede måde. Magien giver dig nemlig mange flere valgmuligheder. Du kan vælge at slå alle ihjel, som du møder på din vej, eller du kan snige dig igennem hele spillet uden, at dræbe nogle som helst. Alt efter hvad du vælger, så vil spillet løbende udfordre dig. Opfører du dig som Rambo og slår alle vagter ihjel undervejs, så vil du opdage, at der fx. er mange flere vagter som patruljerer på gaderne, fordi der nu er en notorisk massemorder på spil i Dunwall. Vælger du derimod den barmhjertiges vej og kun slår dem ihjel, som har fortjent det mest, så er vejen fremad lidt lettere.

Styringen og brugen af både magi og mere konventionelle våben, såsom en mini armbrøst er præcis og let at anvende. Når man engang imellem bliver opdaget af vagterne og tvunget til at kæmpe, er det også en fornøjelse, at se hvordan man præcist kan parere et angreb og dermed skabe sig en fordel for en selv.

Efterhånden som du sniger dig igennem spillet, kan du finde flere effekter, som kan opgradere dine evner ud i bl.a. magi. Udover de tidligere nævnte magiske egenskaber, så skal evnen til at teleportere dig over mindre afstande og evnen til at få byens rotter til at angribe nogle af dine mål også nævnes.

Flot og stemningsfuldt

Selve Dunwall er en dyster gengivelse af England omkring 1900 tallet, tilsat et højteknologisk præg. Stemningen er tilpas dyster og samtidig utrolig fængende. Grafisk er de menneskelige figurer dog lidt grove i kanten, men det må være et bevist valg fra designerne, for resten af spillet står rigtig flot og decideret smukt nogle steder. Kendte skuespillere, såsom bl.a. Susan Sarandon og Carrie Fisher leverer desuden et overbevisende og godt stemmeskuespil.

Dishonored har en spændende og interessant historie at fortælle. Selve plottet om hævn og om at redde kejserindens uskyldige datter er klassisk, men det virker. Udover hovedmissionerne er der også en del sidemissioner, som man kan vælge at udføre og de giver gerne en interessant vinkel på byen eller fortæller en lille historie, som er værd at tage med.

Dishonored har ingen multiplayerdel og er derfor 100 procent en singleplayer historie og det er dejligt forfriskende, at man har valgt at bruge alle kræfter på hovedspillet.

Konklusion:

Dishonored er et rigtig godt spil og giver et tiltrængt pust i nakken til både Hitman- og Assassins Creed-serierne. Den store valgfrihed og forskellige muligheder for at gennemføre spillet er ganske enestående og helt suverænt. Udviklerne hos Arkane Studios har virkelig tænkt ude af boksen og skabt en fantastisk stemning i spillet, som bare fanger en fra første øjeblik.

At Dishonored mange steder bliver nævnt som en kandidat til årets spil, kan jeg bestemt kun være enig i.

Plus: Stemningen, historien, styringen og valgmulighederne.

Minus: hmm…. Svært at finde noget af betydning at være utilfreds over.