Forside Baggrund

Klumme: Hvad skal vi med messer?

 


 


Efter en veloverstået CES-messe er vi allerede igang med at snakke om MWC. Men har disse store messer egentlig en fremtid, spørger skribenten i denne klumme.


Nu her et par uger efter, vi er sluppet ud af kløerne på CES, kigger vi allerede frem mod den næste store messe/konference, MWC (Mobile World Congress) afholdes som altid i Barcelona i februar, og er et af de tunge fixpunkter for de gadgetinteresserede, og os, der skriver til dem.


Men ovenpå dette års CES meldte der sig alligevel en vis tomhed hos undertegnede. Jeg har været med på messen flere gange, end jeg kan huske, så CES-messerne smelter ofte sammen i hukommelsen, til én stor, pløret masse af reklamemiddage, pressemøder og vabler på fødderne efter at have vadet rundt på messen i dagevis.


 


Stilskift for messerne


I år var første gang i årtier, at Microsoft ikke var til stede på CES. CES-ledelsen underspillede tabet af Microsoft, da meldingen kom ud sidste år, og det var da heller ikke fordi, Microsoft glimrede ved deres fravær. Undtagen lige ved åbningskeynoten, der i stedet blev afholdt af Qualcomm. Det var en ret pinlig affære, hvor Qualcomm forsøgte at være ung med de unge og demonstrere, hvordan deres teknologi i mobiltelefoner nærmest var det, der fik verden til at dreje rundt, og ville få den til at dreje hurtigere rundt i fremtiden.


Det fik mig til at tænke på, at de store messer nok skal til at skifte stil, hvis de skal overleve i fremtiden. Naturligvis er det vigtigt, at de store firmaer som Samsung, Sony, LG, Panasonic m.fl. dukker op med kæmpestande og præsenterer nogle nyheder i forbindelse med f.eks. CES. Det er dem, CES tjener penge på.


Men som vi har skrevet lidt om her på Recordere, så er noget af det mest interessante, der sker på messer som CES, ikke nødvendigvis det, der buldrer mest. Rigtig mange spændende tendenser findes blandt de små udstillere, der ofte er forvist til de bagerste stande i hallerne. Det var for eksempel her, man skulle kigge efter 3D-printerne, som mange ser som en af de mest spændende tendenser indenfor forbrugerelektronik.


 


Frem med de små


Personligt er jeg skeptisk overfor præcis denne teknologi, men princippet er det samme. Jeg tror for eksempel ret meget på gadgets, der selv kan generere sin egen strøm, som f.eks. de højttalere med solpaneler, vi så må CES. Det er virkelig en tendens, jeg kunne forestille mig ville gro ud af ?undergrunden? bagerst i hallerne og blive til noget, som de store firmaer ville begynde at benytte sig af på et tidspunkt.


Men for at dette skal ske, skal der skabes et marked. Og det kan kun ske, hvis presse og marketingfolk får mulighed for at præsentere tingene til den brede offentlighed. Det er her, jeg hælder til at mene, at messer som CES bør gøre mere for at promovere ?de små?. Det kan gøres på mange måder lige fra at give dem ekstra rabat på standpladsen til at blande bolsjerne noget mere på selve messegulvet, hvor de store klumper sig sammen og de små bliver forvist.


 


Ren overlevelse


Det er ikke et eller andet søgt retfærdighedsprincip, jeg taler for. Det handler slet og ret om, at fremtidens Samsung formentlig gemmer sig et eller andet sted bagerst i hallerne, og hvis de ikke får den eksponering, de fortjener, hvorfor skulle de så overhovedet bruge en messe som kommunikationsplatform og salgsbase for deres produkter? Hvorfor ikke gøre, som flere og flere succesrige, små producenter af forbrugerelektronik gør, og simpelthen blande sjove, små events i storbyerne med markedsføring på nettet?


Jeg tror, vi i fremtiden kommer til at se messer, hvor de små producenter bliver mere tydelige. Både fordi, der bliver flere af dem, fordi det er nemmere og billigere at producere elektronikken, men også fordi, de store spillere formodentlig vil satse mere og mere på deres egne events og mindre på messerne. Akkurat som Microsoft nu har valgt at gøre, og Apple hele tiden har gjort.


Lige nu gør f.eks. Samsung begge dele, både store, egne events og stor deltagelse på messer.


Hvor længe mon de bliver ved med det?

Annonce