Forside Baggrund

Sonos: Vi er klar til fremtiden




Talking Heads, fra Sonos-kampagnen: Listen Out Loud



 


Interview med Sonos: Fokus er på brugervenlighed og kvalitet


Forud for lanceringen af PLAYBAR aflagde vi Sonos et besøg. Her mødte vi to af grundlæggerne til en snak om fremtiden.


I forbindelse med annonceringen af PLAYBAR fik recordere.dk tidligere på måneden mulighed for at besøge Sonos i firmaets kontorer i Santa Barbara på den amerikanske vestkyst. Her tog vi en snak med to af firmaets grundlæggere; John Macfarlane, der til daglig sidder i direktørstolen, og Tom Cullen, der er ansvarlig for produktudvikling.


Sonos har været igennem en stor udvikling siden firmaet blev grundlagt tilbage i 2002, og det er lykkedes amerikanerne at ride med på bølgen af digital musik. Vi skal ikke mange år tilbage før musik var noget man købte på fysiske skiver, og afspillede i ét rum af gangen, men selvom vi i dag har vænnet os til Spotify og trådløs streaming i hele huset, så er der ifølge Sonos stadigvæk masser af tage sig til.


“Vi er kun ved begyndelsen af, hvad der bliver en fantastisk æra for musik,” siger John Macfarlane med autoritet da vi sætter os ned for at tage en snak med Sonos-direktøren.


 


 





Sonos havde besøg af omkring 25 journalister i firmaets kontorer og udviklingsafdeling i Santa Barbara i Californien. Foto: recordere.dk



 


 


Det handler om brugeren


“Vi er i stand til at levere en integreret oplevelse, hvor brugeroplevelsen er i centrum og med PLAYBAR kobler vi den oplevelse sammen med hjemmebiografen,” siger han.


Fornyeligt blev det annonceret, at Philips vil holde op med at lave A/V-produkter til hjemmet, så vi spørger hvordan det er lykkedes Sonos at komme nedefra og klare sig i den hårde konkurrence med de store europæiske og japanske hi-fi-mærker. Svaret kommer prompte fra Macfarlane:


“Alt for megen forbrugerelektronik lever ikke op til løfterne, og det har resulteret i nogle meget mistroiske forbrugere. Vi har fra starten af fokuseret på kvalitet og på den gode brugeroplevelse.”


“Mange mærker forsøger at spænde over et for stort et prisfelt,” siger Sonos-bossen, og bruger Philips som eksempel. “Normalt var det sådan, at når du købte et produkt fra Philips, så blev du positivt overrasket, når du fik det hjem i stuen, og nu forlader de så forbrugerelektronik. Folk holdt simpelthen op med at stole på dem.”


Macfarlanes analyse lyder på, at i takt med at globalisering gjorde verdenen mindre, så var det fristende for mange firmaer at smide sit logo på noget billigt bras.


“Philips laver stadigvæk fantastiske produkter indenfor mange områder,” siger Macfarlane. “Men deres værdisæt blev fortyndet og forsvandt til sidst.”


Og så er der lige det der med, at mange af de store gadgetproducenter sad fast i fortiden i alt for lang tid.


 


 





Tom Cullen, ansvarlig for produktudvikling hos Sonos, fortæller om, hvad der får Sonos til at skille sig ud fra konkurrenterne. Foto: recordere.dk



 


 


Receiveren er på vej ud


Tom Cullen kommer på banen og fortæller, at han ryster på hovedet når han går ind i en butik og stadigvæk ser traditionelle komponenter og receivere.


“Vi tager en holistisk tilgang til problemet, og forsøger at kombinere færrest mulige højttalere med gennemtænkt software i forsøget på  at levere god lyd i hele huset.”


“Forbrugerne gider ikke det traditionelle stereoanlæg og receiveren. Deres tid er over. Kompleksiteten bliver deres undergang,” siger han.


Sonos-grundlæggeren fortæller, at man faktisk overvejerede at lave en forstærker, men hurtigt dræbte ideen igen. “De er forfærdelige og ingen bryder sig om dem,” siger han.


I stedet kastede Sonos sig over PLAYBAR i forsøget på at levere en enkel løsning, de leverer god lyd til både film og musik. “Enkelhed er drivkraften bag alt, hvad vi foretager os her hos Sonos,” lyder det entusiastisk fra Tom Cullen.


 


 





I Sonos’ verden skal det være hurtigt og nemt at lytte til lige præcis det musik du er i humør til.


 


 


Sonos kun fra Sonos


Og hvad betyder det så? Eksempelvis har Sonos ingen planer om at understøtte HD-lydformater. Der kræves for meget båndbredde og forbrugerne er i bund og grund lige glade. Det betyder, også at vi ikke kommer til at se mobile produkter fra Sonos. “Vi fokuserer på hjemmet,” siger Tom Cullen.


Sonos’ laserfokus på brugervenlighed og enkelhed kan på sigt også betyde, at noget funktionalitet fremover vil blive fjernet fra Sonos-softwaren. “Enkelhed er vejen frem,” siger Cullen, og fortæller, at man i lang tid spurgte Sonos-brugerne hvad de vil have og for det meste gav dem det.


“Vi har bevæget os helt væk fra at spørge folk hvad de vil have til et princip om, at alt hvad vi gør skal mindske tiden det tager dig at lytte til den musik, du har lyst til lige nu.”


Der er dem, der ønsker at Sonos ville sælge sin teknologi til andre firmaer, så eksempelvis Sony eller Bowers & Wilkins kunne gå i krig med at lave Sonos-kompatible højttalere og musikanlæg. Men det kommer ikke til at ske.


John Macfarlane fortæller, at alle de store producenter har henvendt sig, inklusiv Bowers & Wilkins, og de har alle fået nej. Der er sikkert flere grunde, men den som Macfarlane vælger at fortælle til os, er at det simpelthen ikke er muligt at garantere en god brugeroplevelse, hvis du ikke har fuld kontrol over hele produktet. Kort og godt, så tør Sonos ikke lægge navn til andres ingeniørarbejde, og hvis en Sonos-kompatibel model fra en anden producent ikke virker ordentligt, så vil det devaluere Sonos’ brandværdi.


 


 





Modsat mange af de store producenter af forbrugerelektronik, så kan Sonos finde ud af det der med software, og det betyder at amerikanerne hele tiden kan innovere og sig i overhalingsbanen.



 


 


Vi kan noget med software


Sonos-direktøren erkender dog, at Sonos stadigvæk har lang vej endnu før firmaet kan konkurrere på lige fod med navne som B&W og B&O. “Vi kan blive bedre indenfor en masse dimensioner, ikke mindst design. Men bare rolig det skal nok komme.”


Til gengæld er Sonos i førertrøjen hvad angår trådløse signaler og software. “Hvis du købte et produkt fra os i 2005, så var det umuligt at forudsige iPhone og iPad, men vi tilpassede os og opdaterede vores software,” lyder det stolt fra Macfarlane.


Han regner også med, at vi snart vil se Smart TV, der rent faktisk lever op til betegnelsen. “Du vil snart kunne købe et 50-tommer flad-tv, der vil levere en lige så behagelig brugeroplevelse som den du er vant til fra din iPad. Og når det kommer, så er vi klar,” siger John Macfarlane.


“Vi var tidligt ude af starthullerne indenfor digital musik, og vi er klar til den tilsvarende revolution indenfor video.”


 


Læs også: Sonos vil erobre stuen med PLAYBAR

Annonce