Forside Baggrund

Klumme: Hvorfor Facebook har et problem?


Med en lurende fiasko i form af Facebook Home og Facebook-telefonen HTC First, er det måske på tide at tænke over, om Facebook i virkeligheden har ret meget at tilbyde os i fremtiden. Det funderer skribenten bag denne klumme lidt over.


Hvor meget er du på Facebook for tiden? Personligt har jeg opdaget, at jeg sjældnere og sjældnere frekventerer verdens største, social netværk. Og jeg har en fornemmelse af, at jeg ikke er alene.


Facebook vokser stadig. Ifølge Nielsen har Facebook mistet 10 millioner i hjemlandet USA siden 2012. Men det er fordi, brugerne rykker over på mobilen, hvor Facebook har vundet 37 millioner brugere i den samme periode. Bare i Danmark er der over tre millioner Facebook-brugere, hvilket gør Facebook svært at komme uden om. Det er heldigt for Facebook at det er sådan fat i mange lande. Det er nemlig den eneste forretningsmulighed, de har lige nu.


I sidste uger hørte vi om, at Facebook Home kun var blevet downloadet 500.000 gange siden lanceringen, og at salget af HTC First-telefoner i USA har været helt katastrofalt. Hvis 500.000 virker som mange, så skal man lige sætte det i relation til Facebooks 1.11 milliarder brugere, at der aktiveres 1,5 millioner Android-telefoner om dagen og at god portion af de 500.000 vælger at slette app’en igen. Og med hensyn til HTC First, så går rygtet, at den kun er solgt i 14.000 stk. i USA, hvilket er forsvindende lidt.


 


En kerneforretning uden fremtid


Derfor trak Facebook også stikket på HTC First-lanceringen udenfor USA, og de kunne dermed skrive endnu en fiasko ind i deres firma-Timeline. Den kommer oven i forfejlede initiativer som Facebook Deals, Facebook Gifts og ikke mindst en børsnotering, der mildest talt har været ude i brutal søgang, og som stadig ikke er nogen overvældende succes.


Men i det mindste har de kerneforretningen. Det sociale netværk. Reklamerne. Facebook Connect. Ikke sandt? Tja, det er spørgsmålet. For Facebook er nemlig mere et nødvendigt onde end et hipt sted at hænge ud for de unge, som Facebook skal leve af i fremtiden. Og som annoncørerne gerne vil betale for at få fat i.


De unge idag anser Facebook for at være ‘Old Media’ på linje med aviser og tv. Sådan var det i hvert fald, da jeg spurgte en række førsteårsstuderende på UCLA om, hvad de mente, der var forskellen på New Media og Old Media.


For dem er New Media i stedet nogle medier, der ikke nødvendigvis er super-veldesignede, men som giver dem større kontrol og ejerskab. Medier, hvor der måske sker ting, der er lidt ‘farligere’ end det, man finder på Facebook, hvor ens familie kan holde øje med, hvad man skriver.


 


Facebook er ikke hipt blandt de unge


Er det så Twitter, der er begyndt at rykke hos de unge? Nej, heller ikke, for Twitter-verset er efterhånden blevet megastort og domineret af en masse folk, der føler, de har noget at sige til verden. Og disse folk er som regel over 30, viser undersøgelser (Ligesom Mark Zuckerberg, der lige er fyldt 29.)


Nej, i stedet er det knapt så polerede sociale netværk, microblog-tjenester og anbefalingssider som Reddit og Tumblr, som de unge flokkes til lige nu. Og som bekendt har Yahoo! netop købt sidstnævnte. Med mindre, Yahoo! f*cker det op, som de så ofte har gjort, når de har købt en tjeneste (Del.ic.io.us og Broadcast.com, for eksempel), så kommer den gamle søgekatalog-gigant til at få en ordentlig skovlfuld unge netbrugere ind under vingerne lige om lidt.


 


Hvad har du til os, Zuckerberg?


Det store spørgsmål er så, hvad Facebook kan tilbyde, der kan gøre dem hippe igen, og ikke bare den platform, de er nu. Flere indgreb i vores privatliv for at give os nye, smarte tjenester, kun få af os bruger? Flere spil og mulighed for at høre film og musik? Større billeder? Mere chat?


Dertil kommer, at mange af de bedste hjerner, der byggede Facebook op i de første faser nu er gået solo med nye start-ups eller er blevet slugt af giganter som Microsoft eller Google. Så man må da håbe, at Facebook har været ude og rekruttere spændende, nye talenter.


Det er faktisk lidt svært at se, hvor Facebook kan bevæge sig hen for at forblive relevante. Men man skal måske ikke undervurdere Zuckerberg og co. Og jeg siger da heller ikke, at Facebook går MySpace-vejen i morgen. Vi skal nok være på Facebook en del år endnu. Men jeg er ret overbevist om, at sitet har peaket, og hvis de ikke genopfinder sig selv mere effektivt end hidtil, vil der være nogle store serverfarme til salg for en slik inden dette årti er omme.

Annonce