Forside Nyheder

Gamescom: Vi spiller FIFA 14


 


FIFA 14 var ikke overraskende slået stort op på Gamescom. Vi havde lejlighed til at spille Xbox 360 og Xbox One udgaven..


Jeg spillede i alt 4 FIFA 14 kampe på Gamescom, to på Xbox 360 og 2 på Xbox One. Modstanderen var menneskestyret så jeg havde ikke mulighed for at teste, hvordan en computerstyret modstander ville have ageret.


 


Xbox 360 versionen


Grafisk ligner Xbox 360 versionen af FIFA 14 i høj grad FIFA 13. Animationerne af spillerne er blevet en lille smule bedre, men ellers ligner alt sig selv. Celebrations var de samme, de gnidrede tilskuere var der stadig osv.


Hvad der til gengæld ikke var identisk, var gameplayet. FIFA 14 føltes fakisk så markant anderledes at jeg spillede som en komplet nybegynder. Tempoet virkede langsommere og der var mærkbar forskel på spillernes boldkontrol og måden de bevæger sig på. Således kunne en Ribery langt hurtigere vende og dreje end f.eks Javi Martinez (jeg spillede Bayern). Den nye funktion, hvor spillerne kan ændre retning mens de spurter, afhænger også i høj grad af hvem du styrer. Ribery klarer det fint, mens mindre tekniske spillere, hurtigt får skubbet bolden for langt væk når de ændrer retning. Det føltes kort sagt meget anderledes og gjorde det svært at styre sit opspil.


Dit forsvar sidder tættere på modstanderen og hopper ikke så let på f.eks lop som tidligere, hvilket betyder, at du skal spille bolden mere rundt end du har været vant til. Det lidt mere rolige tempo gør denne del lettere, men da du samtidig skal være varsom med spillernes tekniske evner, kræver det virkelig at du tænker dig godt om.


Nyt er også at du ikke længere skal holde LT/L2 nede når du vil lave finter med højre analog. Da det ligger så indgroet i mig, havde jeg svært ved at drible i FIFA 14, men mon ikke dette blot er et tilvænningsspørgsmål.


Alt i alt virker FIFA 14 som noget af en omvæltning i forhold til FIFA 13. Det er kort sagt svært at score og det lykkedes mig ikke at få et fornuftigt spil op at køre i løbet af mine fire kampe.  Det kunne selvfølgelig føles lidt frustrerende, men på den anden side havde det også været kedeligt, hvis det blot havde været som at sidde med FIFA 13.


 


Xbox One versionen


Hvor der ikke var meget at berette om rent grafisk på Xbox 360, kan jeg heldigvis berette om et klart løft på next-gen udgaven. Spillerne er virkeligt flotte og utrolig præcist gengivet. Deres bevægelser er meget realistiske og det ser bragende godt ud når de dribler, hiver og flår i hinanden, skyder osv. Det jeg lagde mest mærke til var dog tilskuerne som endelig er værd at kigge på. Man kan vitterligt se hvordan hver tilskuer “lever sit eget liv”. Nogle går frem og tilbage, andre sidder ned, nogle står op, deres tøj er ikke det samme, de reagerer forskelligt når du brænder chancer, scorer mål osv. Det ser vildt godt ud!


I det hele taget var det de små ting man lagde mærke til, men ting som jeg synes betyder meget når det så er der. Nye kameravinkler ved scoringer, livet på tilskuerpladserne, langs sidelinien, kameramænd der bevæger sig, målkamera,er osv.


Der er ingen tvivl om at FIFA 14 bliver flot, men forvent noget tilvænningstid!


 


Læs også:


Call of Duty Ghost på Xbox One


Hands-on med Xbox One controlleren


Xbox One på Gamescom

Annonce