Forside Indhold og distribution Spil features

Spilanmeldelse: The Bureau: XCOM Declassified


 


Historien kort


Året er 1962, stedet er kold-krigs-ramte USA og frygten for kommunisternes indtog har aldrig været større.


Som følge heraf er The Bureau blevet oprettet, en enhed hvis virke er at tage hånd om situationen ved en kommunistisk invasion af USA. Pludselig en dag (men måske ikke helt uden varsel) er invasionen en realitet, men fjenden snakker ikke russisk.


Der er tale om den brutale, hurtige og teknologisk overlegne af slagsen ? jorden står overfor intet mindre end en invasion af en fremmed race fra rummet. Hurtigt og effektivt bliver USA?s vigtigste strategiske kommandocentraler sat ud af spillet og al kommunikation går i sort. Ingen ved hvilket omfang invasionen har og hvor mange overlevende der er. Det er på tide at The Bureau træder i karakter.


Du er Agent William Carter, en mand med en dyster fortid og mange dæmoner (og en stemme der lyder uhyggeligt meget som Charlie Sheen med tømmermænd), der i mange år har forsøgt at gemme sig på bunden af en flaske. Han har i flere år været uvidende om The Bureau?s interesse i ham men situationen gør at han inden han når at blinke er fyldgyldig agent i The Bureau – ansat direkte under Myron Faulke, stifter af XCOM og The Bureau og manden der nu er øverste ansvarlige for USA?s militære forsvar. Faulke har en rimelig simpel plan: Overlev. Tilpas. Vind.


Med udgangspunkt i den nyoprettede kommandocentral vil han bl.a. indsamle og studere de udefrakommende og deres teknologi for i sidste ende at vende deres teknologi mod dem selv.


Din opgave er at finde overlevende der kan vise sig uvurderlige i kampen og indsamle teknologi til videnskabsmændene i The Bureau. Inden du sendes af sted på mission skal du dog lige sætte dit hold først og her kommer de en af de to vigtigste ting i The Bureau: XCOM Declassified.


 


Strategi og tålmodighed


At sætte et slagkraftigt hold til en tur ud i kampzonerne er ikke noget man bare lige gør. Der er mange ting man skal tage hensyn til hvis man vil gøre tingene lidt nemmere for sig selv. Alle de agenter man har til rådighed besidder alle forskellige evner, våben, udstyr m.m., og det er særdeles vigtigt at få sat et godt og alsidigt hold.


Det kræver også sin portion af tålmodighed især at sætte sig ind i de forskellige evner og deres fordele og ulemper. Et godt hold er nøglen til succes, og opnår man succes på slagmarken vil ens agenter kun blive bedre og bedre.


 



 


Den anden af de to vigtigste ting er ?Battle Focus?. Til enhver tid i en kampsituation kan du skifte til ?battle Focus? hvor fjenderne bevæger sig i superslow mens du kan planlægge slagets gang. Du er chefen så du bestemmer hvad dine holdkammerater skal foretage sig i kampens hede.


Du skal relativt hurtigt danne dig et overblik over kampområdet, antallet af fjender, typen af fjender osv. og så placere dine agenter strategisk i forhold til dette for derefter at give dem ordrer til yderligere handlinger.


Det er egentlig en rigtig sjov og anderledes måde at nedlægge en masse fjender på men det er så sandelig også en svær øvelse. Hvor kan jeg dog blive irriteret når jeg gang på gang ser agenter gøre noget nær det modsatte af hvad jeg har beordret og hoppe over den mur jeg bad dem gemme sig bag, for så at løbe direkte imod den største og grimmeste fjende de kan se.


Derfor ender mange af mine kampe med at jeg render rundt og healer den ene agent efter den anden inden de bløder til døde ? og ja, dør en agent i kamp er han?død, og kan ikke længere benyttes i spillet.


Det kan være at det bare er mig der skal have et intensivt kursus i kamp-strategi men hvor er det frustrerende at dø igen og igen fordi man ikke kan udnytte/forstå den ellers udmærket udtænkte ?Battle Focus?-idé. Det er ærgerligt at ende i den frustration for jeg har egentlig lyst til at finde ud af hvad der sker i en ret spændende og (til tider) velfortalt historie.


 


Bundlinjen


Jeg er desværre ikke helt oppe at ringe over The Bureau: CXOM Declassified. Der er for mange ting der hiver spillet ned.


Historien er god og spændende, men animations-fejl, til tider decideret grim grafik, mærkelige ?audio-overlapninger? (vigtige dialoger overdøves af mindre vigtige) gør det hele til en lidt frustrerende oplevelse.


Spillet har faktisk enormt potentiale men for mit vedkommende ender det desværre også der?


 


Karakter: 6/10


– Testet på PS3


– Ude til PS3, Xbox og PC

Annonce