Forside Indhold og distribution Film

Streaming TV er det nye sort




Næsten hver 3. husstand ser streaming TV nu. Foto: Shutterstock



 


Ny undersøgelse bekræfter: Danskerne har taget streaming af TV til sig. 


Hvert år laver BFE (Branchen ForbrugerElektronik) en undersøgelse af danskernes køb og brug af elektronik. TNS Gallup interviewer mere end 2.000 personer, og det giver et tidsbillede af køb og vaner indenfor hjemmets elektronik og indhold.


Årets undersøgelse bekræfter tidligere statistikker: Streaming TV er blevet det nye sort.


29%, eller knapt hver tredje husstand, har mindst ét betalt streamingabonnement, med Netflix som den største. På det “gratis” indhold er DR NU størst.


“DR NU og Netflix topper: Begge med lidt over en femtedel af de husstande, der jævnligt anvender streaming, derefter følger Viaplay fulgt af TV 2 Play og YouBio”, fortæller BFE’s direktør Laila Kelp Rasmussen.


Hun føjer til, at 39% af de husstande, der benytter streamingtjenester, oplyser, at de jævnligt anvender You Tube. You Tube kan dog ikke sammenlignes med de øvrige streamingtjenester.


Computeren er den mest udbredte platform; benyttet af 30% af de husstande, der streamer. Fulgt af tablet med 18%, smartphone 15% og på fjerdepladsen Smart TV og streamingbokse med 7%.


 


Viaplay-kunder bruger tjenesten flittigst.


Selvom 17% af husstandene har Netflix og 5% har Viaplay, så er billedet et andet når der ses på anvendelsen.


Blandt de husstande, der anvender streaming, oplyser 69% af Viaplay-kunderne nemlig, at de bruger tjenesten dagligt eller flere gange om ugen.


De tilsvarende tal for Netflix er 67%, Stofa Web tv 47%, HBO Nordic 41%, TV 2 Play 41%, DR NU 34%, YouBio 18% og TV3 Play 15%.


 


Går ikke ud over flow-tv


Betyder brugen af streaming så, at det har fået indflydelse på forbruget af flow-tv?


“Det har det overraskende nok ikke: Knapt syv ud af ti har et uændret forbrug, og knapt fire ud af ti ser minde flow-tv via deres tv-pakke. 74 % har samme tv-pakke, 8 % har skiftet til en mindre pakke og 7 % har opsagt pakken”, fortæller Laila Kelp Rasmussen.


 


HBO har svært ved at holde på kunderne


BFE’s undersøgelse laves i januar, og i sidste kvartal 2012 kom der for alvor gang i streamingmarkedet i Danmark. Dengang tilbød udbyderne gratis prøveperiode, hvilket givet fik mange til at melde sig.


Men hvordan ser det så ud et år senere, hvor prøveperioderne er udløbet og der ydermere er kommet endnu flere udbydere til?


“Toppen udgøres stadig af DR Nu, Netflix, Viaplay, TV 2 Play og YouBio. Men HBO Nordic er rykket 2 pladser ned til nummer 8 – overhalet af TV 3 Play og Filmstriben”, siger Laila Kelp Rasmussen.


 


Kilde: BFE

Annonce