Forside Baggrund

Vi dropper nettet og handler TV i butikkerne


Vi handler igen flere TV i butikkerne. Foto: recordere.dk


 


Skiftende trend: Der sælges færre TV via nettet og flere via de fysiske butikker.


Handel på nettet har hidtil været set som en naturlig udvikling, men nu er der tegn på at det vender til fordel for de fysiske butikker. Ihvertfald for varegruppen fladskærms-tv.


Der sælges godt nok færre TV herhjemme nu end i de foregående år, men det er gået hårdest udover nethandlen. Forbrugerne trækker i stigende grad ud i de fysiske butikker, for at handle nyt TV, lyder det fra brancheorganisationen BFE.


BFE på baggrund af deres årlige medieundersøgelse, hvor TNS Gallup interviewer et repræsentativt udsnit af befolkningen, opgjort hvordan salget fordelte sig af de i alt 475.000 fladskærme der blev solgt herhjemme i 2013.


Her fandt de 3 interessante tendenser:



  • 8 ud af 10 fjernsyn blev købt i en fysisk butik.
  • Salget via nettet falder.
  • Elgiganten og varehusene vinder markedsandele på netsalg.

Så i en tid hvor netsalget er i vækst i mange brancher, der rykker det nu den modsatte vej for TV. Det kan have noget at gøre med at vi gerne vil se TV-apparaterne demonstreret, og sammenligne flere modeller, før køb.


I 2013 handlede 82% deres TV i en fysisk butik, mod 79% i 2012. TV-køb via nettet faldt i samme periode fra 18% til 15%.


 


Sådan fordeler salget sig


Indenfor salg i de fysiske butikker, der fordeler kunderne sig nogenlunde ligeligt imellem: Radio- og tv-kæder, forbrugerelektronikmarkeder og varehuse.


Ved nethandel er der derimod sket et skifte idet forbrugerelektronikmarkeder som Elgiganten har taget en større bid af kagen, mens varehusene (som Bilka, Coop og IKEA) nu er kommet med på nethandel også.


“Selv om salget via nettet totalt er faldet, så gemmer der sig nogle store forskydninger på nethandelen”, fortæller BFE’s direktør Laila Kelp Rasmussen.


 



Forbrugerelektronikmarkeder 37 % (mod 29 % i 2012), onlinebutikker 31 % (mod 28 %) og varehuse 11 % (mod 0 % i 2012). Øvrige 15 % (mod 24 % i 2012) og Ved ikke 7 % (mod 6 % i 2012). Kilde: Forbrugere og Forbrugerelektronik 2013

Annonce