Forside Indhold og distribution Musik

Band snød Spotify til tour-sponsorat


Video: Indie-bandet Wulfpeek præsenterer The Sleepify Tour.


 


Et indie-band fik en smart idé, der endte med at Spotify uvidende sponsorerede deres tour.


Hvad gør man hvis man er et lille indie-band, der bare gerne vil ud og spille nogle koncerter, og savner finansiering?


Og hvis bandet samtidig ønsker at gøre koncerterne gratis, så alle med interesse bare kan møde op. Hvordan finansieres det så?


Det dilemma stod det amerikanske band Wulfpeek med, og så fik de en god idé. Hvorfor ikke lade Spotify sponsorere turnéen, vel og mærke uden at spørge først.


Som sagt så gjort. De fremstillede et “album” som alene bestod af tavse numre af 31 sekunders varighed, og lagde det på Spotify.


Herefter bad de deres fans om at spille “albummet” om natten, mens de sov, med det formål at optjene royalties.


Spotify giver nemlig bands i USA $0,007 (3,8 øre) per afspilning, hvis afspilningen som minimum har varet i 30 sekunder. Så ved at lave alle numrene 31 sekunder lange på “albummet” kunne bandets indtjening optimeres.


Det var tilbage i marts, og nu er indtjeningen gjort op. De scorede $20.000 fra Spotify på det stunt, nok til at sende bandet ud på deres ønskede tour.


Men hertil og ikke længere. Nu har Spotify bedt dem fjerne det tomme “album”, under henvisning til at det er et brud på betingelserne.


“The Sleepify Tour”, som Wulfpeek navngav projektet, nåede i hus. Og mon ikke Spotify helt bevidst ventede med at lukke det ned, så de endte med positiv PR istedet for negativ.

Annonce