Forside Baggrund

Klumme: R.I.P. Google Glass og Google+


 


Google+ og Google Glass har fået en del kritik i hele deres levetid. Og begge glimrede ved deres fravær under Google I/O. Er de på vej ud? Det spekuleres der lidt over i denne klumme.


Okay, okay, jeg vil allerede gerne nu tage brodden af kritikken af denne klumme ved at indrømme at ovenstående overskrift er pumpet en hel del op. Jeg er langt fra sikker på, at Google er på vej til at droppe Google Glass og Google+.


Men der dog nogle ting, der peger i den retning. Så det følgende er lidt en spekulativ udforskning af, hvad der egentlig er ved at ske med de to Google-projekter.


Spekulationerne blev skudt i gang for Google+, da Vic Gondutra ? manden, der har bygget og styret Google Plus i dens nu tre-årige liv ? forlod sin post i utide. Uden et ord om hvorfor. Det eneste, der slap ud var, at Google og Gondutra skiltes venskabeligt. Men det siger de jo altid i Silicon Valley.


Det varede dog ikke længe, før spekulationerne begyndte. De sidste, officielle tal, vi har fået angående Google+ er fra oktober sidste år. Her hed det sig, at sitet havde omkring 300 millioner brugere månedligt. Der var over 500 millioner registrerede brugere, men kun 3/5 af disse loggede rent faktisk ind på siden fra tid til anden.


 


7 minutter mod 7 timer


Og når de gjorde, var det kortvarigt. Analysefirmaet Nielsen lavede omkring det samme tidspunkt en undersøgelse, der viste, at Google+-medlemmer tilbragte omkring 7 minutter i gennemsnit på deres feed om måneden.


Det kan næsten forklares med at man kommer til at klikke ind ved et uheld ? især fordi mange har en Google+-konto tilknyttet deres Google-abonnement, og derfor bliver logget ind automatisk, når de f.eks. åbner Chrome. Til sammenligning bruger Facebooks brugere ikke 7 minutter, men 7 timer på deres feed om måneden. Og Facebook har et forspring i forhold til Google+ på en milliard brugere.


Hvis de tal holder, og det virkelig var Googles intention at konkurrere med Facebook, er missionen helt åbenlyst slået fejl. Og så kan man jo godt forstå, at Gondutra forlader skuden.


Men Google insisterer på, at de skam stadig er dedikerede til Google+-projektet, og på ingen måde har planer om at lukke det. Fordi der ifølge dem stadig er millioner af brugere, der er glade for Google+. Og det er der sikkert. Men i en verden, hvor vi er begyndt at tælle brugere i milliarder, er det ikke sikkert, at det er nok til at være et bæredygtigt Google-projekt.


Da så Google meddelte, at de lukker deres allerførste, sociale netværks-projekt, Orkut, begyndte spekulationerne igen. Orkut er ingen global succes, men er til gengæld et af de mest anvendte sociale netværk i Brasilien, der dog alligevel har en hel del indbyggere. Er Google så desperate for at få brugere på Google+, at de er villige til ofre Orkut for at få Brasilianerne til at skifte? Sådan lyder én teori, selvom sandheden jo nok er, at det ti år gamle netværk bare er blevet træt.


En anden Google+-nyhed, der netop er kommet frem, er at Google har tænkt sig at lægge færre Google+-resultater ind i folks søgeresultater. Ifølge Google er det for at give folk en mere strømlinet oplevelse. Men det kunne også tolkes som om, folk bare ikke var interesserede nok i Google+ – eller tilstrækkeligt investeret i netværket til at ville se noget til det i deres almindelige computerbrug.


 


Udelukket fra Google-konference


Men det, der måske er allermest besynderligt, var det totale fravær af Google+ på den netop overståede Google-konference, Google I/O. Hverken i åbningskeynoten eller blandt de mange sessions kunne man finde ret meget om netværket. Har Google allerede givet op?


Noget andet, der ikke blev talt om på Google I/O var Glass.


En interessant observation, undertegnede gjorde på Google I/O, var at der er sket et skift i hvem, der går rundt med Google Glass på knolden.


Hvor det sidste år var de hippeste blandt San Francisco og Silicon Valleys techjournalister og geek-chic udviklere fra smarte startups i samme område, var det i år en anden type mennesker, der havde Glass på. De hippe havde droppet Glass, og i stedet var det folk, der måske ikke går helt så meget op i image og hvordan, de ser ud, der gik rundt med dem. Hvis Glass nogensinde har haft en hipness-faktor, så er det slut nu.


Glass er jo heller ikke eksklusiv mere. Alle amerikanere og briter kan nu købe brillen, hvis man vel at mærke har 8-10.000 kroner at smide efter dem. Man behøver ikke være særligt udvalgt af Google.


Der er ingen tvivl om, at den mangel på social accept, som Google Glass har lidt af, har smittet af på de her folk. Ingen af dem har lyst til at være ?Glassholes?, et udtryk, der er så udbredt nu, at selv Google bruger det. På et tidspunkt forudsagde jeg i en eller anden artikel at Glass ville gå samme vej som Bluetooth-headsettet. Den manglende sociale accept ville slå igennem på et tidspunkt, og kun folk med en mystisk opfattelse af, hvad der er smart, vil gide blive set med dem ude i den virkelige verden.


 


Glass er ?uddateret?


Det ser dog ud som om, den proces er sket noget hurtigere med Glass ? i hvert fald i den version, der er tilgængelig nu.


Den megen negative omtale og forbuddene på barer med videre har allerede gjort det temmelig usmart at være Glass-ejer. Og dem, der stadig går rundt med dem ? i hvert fald i San Franciso og omegn, og selv til Google I/O ? er folk, der måske ikke helt er tunet ind på, hvad de sociale normer for påklædning er i 2014. Ikke at jeg har noget som helst problem med det, folk kan klæde sig som de vil. Jeg observerer bare, at folk, der går op i den slags, ikke synes at Glass er smart mere. Og de har en tendens til at sætte trenden ? og dermed er de også dommere over Googles succes med Glass.


Det, der så er sket i kølvandet på Google I/O og lanceringen af Android Wear, er at mange har fundet ud af, hvor meget mere praktisk og diskret et Android Wear-ur er. Der er ikke noget kamera i uret, men ellers fungerer det temmelig meget som softwaren i Glass.


Det er bare væsentligt nemmere at se skærmen på smarturet, der kan holde batteri en hel dag og ikke bare i få timer, som Glass. Ron Amadeo fra Wired mener sågar, at Glass er blevet gjort overflødig og uddateret af Android Wear-ure. Han er selv Glass-ejer og mener at urene har alle Glass? fordele, men ingen af brillernes ulemper. Som tidligere Glass-ejer kan jeg selv skrive under på, at det er helt korrekt observeret.


Alt i alt er det ikke positive vinde, der blæser om såvel Glass som Google+.


Spørgsmålet er naturligvis, om de to produkter kan komme tilbage i stærkere form. Ofte er det dog sådan i tech, at man som et stort firma kun har et enkelt skud i bøssen. Virker det ikke, er det tilbage til tegnebrættet.


Som det ser ud lige nu, har Google+ og Google Glass dog ikke nogen stor fremtid. Og det er nok en god idé at begynde at kigge efter den næste store innovation fra Google i stedet.

Annonce