Forside Indhold og distribution Spil features

Spilanmeldelse: Destiny


 


En hype på niveau med Star Wars genskabelse kan være svær at leve op til. Destiny klarer det dog langt henad vejen.


Over 1 million solgte spil indenfor de første 24 timer. Det mest forudbestilte spil i historien. Sony der behandler spillet som var det deres eget og har smidt svimlende summer for eksklusive rettigheder til downloadindhold de næste 12 måneder – alt sammen fortæller, at Destiny ikke er tiltænkt en birolle i konsolkrigen.


Destiny er nu på gaden til de gamle konsoller – PS3 og Xbox 360, samt de nye – PS4 og Xbox One.


Vi har kigget på PS4 versionen og lad mig med det samme sige, at selvom Destiny ikke kan leve op til den massive hype det har været udsat for, hvem kunne egentlig det, så er det et godt spil, der over tid kun vil blive endnu bedre.


 



 


Destiny blander elementer fra flere genrer. Det er først og fremmest et førstepersons skydespil (FPS), men indeholder også rollespils-  og multiplayerelementer.


Selv kalder Bungie deres spil for en “shared world shooter”, hvilket egentlig er ganske dækkende. Mere om det senere.


 


Historien


Destiny foregår 700 år fremme i tiden, hvor en mystisk organisme, kendt som The traveler, har givet gav menneskeheden hidtil usete muligheder.


Gennem den gyldne tidsalder opnåede menneskeheden gigantiske teknologiske fremskridt, længere levealder og total fred. Fremmede planeter blev bosat og hele solsystemet var menneskets legeplads.


Dette blev der dog sat en brat stopper for, af hvad der i spillet benævnes som “The Collapse”. Bosættelserne gik i opløsning og jorden var nær sin undergang.


 



 


De få overlevende på jorden levede under beskyttelse af The traveler der var i stand til at redde en eneste by på jorden. Af denne by udsprang The Guardians, karakterer skabt til at redde jorden, solsystemet og igen skabe fred i universet.


The Guardians kan bedst betegnes som Destinys svar på Jedi-ridderne. Du er naturligvis en af disse Guardians og kan være med til at redde vores fremtidige eksistens.


Vælg mellem tre klasser, racer, køn og et par andre småting og du er klar. Hver klasse har sine styrker og svagheder.


Heldigvis kan have flere karakterer og endda dele våben på tværs af klasserne hvilket gør det lidt sjovere.


 



 


God genreblanding


Destiny blander som nævnt flere genrer. Den slags kan være farligt idet man risikerer at sætte sig imellem to stole, men jeg synes egentlig at Destiny er lykkedes meget godt. De har skabt noget nyt og noget der lover godt for fremtiden ikke mindst.


Først og fremmest er Destiny et skydespil. Tonsvis af våben og udstyr vil pryde din Guardian under eventyret og du vil til enhver tid kunne mærke forskel på valgte våben eller specielle evner. Man kan måske sige, at der er FOR mange våben, hvorfor man kan miste lidt overblik over de mange ærtebøsser.


Styringen af din Guardian fremragende og kombinerer du det med store baner, smukke landskaber, varierede planeter og forholdsvis intelligente og forskelligartede fjender, ja så huser hele actionelementet i Destiny timevis af underholdning


Destiny har desuden kigget over skulderen på nærmeste RPG-makker og indeholder derfor et ganske fornuftigt rollespilselement. I takt med at du spiller, stiger du i level, får nyt udstyr, nye våben, emblemer og andet. Jeg har efterhånden brugt lang tid på at finde den mest optimale konstellation i forhold til min spillestil.


Sammensætningen af våben og udstyr er noget nær uendelig. Det hele er sat indbydende op og er let at gå til – lige noget for en ikke-rollespilsfan som undertegnede i hvert fald.


 



 


Endelig inddrages også MMO elementet (Massive Multiplayer Online). Du kan ganske vist spille alene, men er omgivet af andre spillere.


I kan spille mod hinanden i The Cruciple (Destinys PvP del), men det handler i højere grad om at teame op med andre Guardians i kampen mod det onde. På dette punkt skinner Destiny virkelig. Fra The Tower, den eneste tilbageværende by på jorden, kan du let møde andre spillere og at det ikke blot er en menu der matchmaker, men at du rent visuelt kan se de andre spillere før I drager i kamp gør det hele mere organisk og tillokkende synes jeg.


Har du venner på vennelisten er det ligeså simpelt at finde dem frem, klikke “join fireteam”, eller “invite to fireteam”, hvorefter I teames sammen. At spille Destiny med vennerne er en stor oplevelse og LANGT at foretrække frem for singleplay. Mange missioner er så svære, at du bliver nødt til at drage i samlet flok for at have en chance. Enelte missioner kræver rent faktisk at I er flere venner før de kan spilles.


Følelsen af sammenhold og den måde, hvorpå det hele fungerer let og problemfrit er virkelig lækker og noget jeg aldrig tidligere har oplevet i et konsolspil.


 


Mere fokus på historien


Jeg har endnu ikke gennemført hele historien, men umiddelbart er den spillets svageste led.


Selvom cutscenerne er flotte og historien interessant, så savner jeg mere information, dybere beretninger om universet, fjenderne, hvorfor det er gået som det gjorde og meget mere.


Jeg vil kort sagt have mere af det hele! Installerer du spillets companion app på tlf eller tablet kan du læse en masse baggrundsmateriale, men jeg havde foretrukket, at det havde været en integreret del af spillet, for uha der er potentiale til en episk verden som vi kender det fra Star Wars eller Star Trek.


 



 


Hvad enten du spiller historie, tager på fri patrulje for at løse opgaver, eller drager på store strikes så er opbygningen i bund og grund den samme.


Tag til en smuk og varieret planet, nedkæmp fjender, find loot, tag videre, nedkæmp flere fjender, få ny loot osv. Indtil videre (har vel spillet omkring 12 timer) er dette nok til at holde mig underholdt, men jeg frygter at det mod slutningen, eller når du har opbygget din karakter til level 20 (spillets maks), godt kan have svært ved at finde motivation til endnu en mission med begrænset udbytte.


Men hey, Destiny er kun begyndelsen og nyt materiale vil med garanti dumpe ind de kommende år.


 


Smukt uden at bjergtage


Destiny er et flot spil og de mange planeter er godt varieret. Musikken er utrolig stemningsfuld og man får fornemmelsen af at være en del at noget stort….MEN jeg er ikke blæst bagover rent grafisk. PS3 og Xbox 360 er ikke så langt fra som man måske havde forventet og jeg kan ikke lade være med at sidde med følelsen af, at de gamle konsoller har holdt udviklingen lidt tilbage.  


 


Konklusion


Med det forventningspres der har været på Destiny, en del af det selvvalgt fra udviklernes side, kunne man næsten kun blive skuffet. Dette blev jeg dog ikke.


Rundt omkring på nettet har lydt kritik af spillets historie, at det var for ensformigt og at det kunne have været bedre – til disse punkter er jeg til dels enig.


Destiny KUNNE have været bedre, men det er stadig godt nok. Det ER ensformigt, men stadig sjovt efter 12 timer i hvert fald. Historien er god, men kunne have været mere dybdegående – det punkt må jeg give medhold i.


Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag. Dette er skelettet til noget rigtig stort og hvis det her blot er begyndelsen, ja så kan jeg ikke vente med at dykke længere ned i de kommende udvidelser.


 


Vil du se spillet i aktion? Tjek vores stream fra forleden ud her


 


Samlet karakter: 9/10


 


 


Ude nu til PS4 og Xbox One, PS3 og X360


Testversion: PS4

Annonce