Forside CES CES 2015

Er Garmin ved at blive et smarturs-firma?





Der var engang, hvor man ikke kunne stole på en GPS-dims, med mindre, der stod Garmin på den.


Men nu har vi alle GPS-navigation i vores telefoner, og firmaer som Garmin, Navigon og TomTom har set salgstallene på deres fysiske GPS-enheder rasle ned. Det har fået Garmin til at skifte kurs hen imod en anden slags mobilitet: Wearables.


Firmaets hovedfokus på CES-messen, der netop er skudt i gang, er smarture og fitness-trackere. De har lanceret fire af slagsen, gående fra deciderede smarture til fitness-armbånd.


Vivoactive er et egentligt smartur, der lidt ligner første LGs G Watch i al dens firkantethed. Det er et smartur med en app store og en række fitness-målere, og så naturligvis et GPS-modul. Vivoactive kører med Garmins eget styresystem, hvilket kan begrænse antallet af apps, men til gengæld forlænger det batterilevetiden, som Garmin mener kan komme helt op på tre uger på en opladning. Det kommer dog helt ned på 10 timer, hvis du tænder for GPS’en.


Fenix er en mere hardcore version af Vivoactive, der har rund skærm og en mere hårdfør udformning, så den er tiltænkt udendørsfolket.


Der er også Epix, der er en udgave af Fenix med indbyggede kort, så udendørsfolket kan finde rundt blot ved at kigge på håndleddet.


Sidst, men ikke mindst er der fitness-armbåndet Vivofit 2, der dog primært er en opdatering af det Vivofit-armbånd, Garmin lancerede sidste år. Armbåndet kan tracke de sædvanlige ting, som man f.eks. kender fra FitBit, men hvad der måske er særligt interessant ved Vivofit 2 er, at de nye designs indeholder en version, der består af en stål-lænkerem som man kender det fra almindelige ure.


Så snart vi kender de danske priser og lanceringsdatoer, kommer vi med en opdatering.





Annonce