Forside CES CES 2015

Hands-on med Toshibas intelligente brille



Foto: recordere.dk


Google skal da ikke være alene om at opkalde noget efter et materiale. For det kan man ikke varemærkebeskytte. Og derfor har Toshiba kastet sig ud intelligente briller ved at annoncere Toshiba Glass.


Toshiba Glass er i høj grad rettet mod professionelle, selvom der i demoen, Recorderes udsendte prøvede, også fandtes nogle private situationer såsom madlavning og rundvisninger på turistattraktioner.


Men idéen med Glass er, at den kan hjælpe dig med informationer oven på virkeligheden direkte i dit synsfelt. Man skal altså ikke, som med Google Glass og Sonys SmartGlasses stirre på en prisme et eller andet sted.


I stedet bliver billedet simpelthen projiceret på indersiden af brillen, sådan at resultatet er en slags augmented reality-oplevelse, eller ligesom et heads-up-display. Det virker langt bedre end Google Glass, måske også fordi Toshiba har taget konsekvensen og ladet Toshiba Glass være trådbårent. Man skal altså koble den med et tyndt microUSB-kabel til ens smartphone, hvilket nogle vil synes er irriterende.


Fordelen ved dette er naturligvis, at brillerne ikke bruger lige så meget strøm og er mere stabile. Men det er ikke fordi, de er pæne. Og det ved Toshiba godt. Repræsentanten på standen fortalte undertegnede, at det slet ikke er et produkt, der skal ud til forbrugerne. Det er ? indtil videre ? et rent B2B-produkt.


Men at Toshiba er lykkedes med at lave en AR-oplevelse, der er langt mere naturlig og behagelig end Google Glass ved at projicere informationerne direkte på brilleglasset, viser, at der rent faktisk er en vej frem indenfor intelligente briller. Der er dog stadig lang vej endnu.

Annonce