Forside Indhold og distribution Film

Netflix og YouTube sidder på tv-streaming

 

Selvom de danske streaming-tjenester har mange brugere, så har de store amerikanske det højeste forbrug.

Netflix skubber til en digital udvikling, og har på sin forholdsvis korte tilstedeværelse i Danmark (under 2,5 år) været med til at ændre på tv-vanerne.

YouTube og Netflix sidder tilsammen solidt på forbruget af tv-streaming i Danmark, men mens forbruget af YouTube ikke vokser, så bruges der flere og flere minutter foran Netflix. Det viser tal fra rapporten ?Medieudviklingen 2014?, som er udarbejdet af DR Medieforskning.

I 2014 brugte danskerne i gennemsnit 15 minutter på Netflix om dagen, hvilket er en pæn stigning sammenlignet med 2013, hvor niveauet var på 9 minutter per dag.

Til sammenligning, så har DR TV streaming flere brugere end Netflix, men her er forbruget  2 minutter om dagen. Viaplay står også for 2 min./dag, mens TV 2 Play dækker 1 min./dag.

 

Arkiv tv giver ikke samme forbrug som film og tv-serier

DR fortæller, at forbruget af arkiv tv (catch up) ikke når helt samme højder, som når en bruger på Netflix ser flere serie-afsnit i træk (binge-watching).

YouTube står for et forbrug på 6 minutter per dag af danskernes streaming-forbrug, mens det daglige forbrug på HBO Nordic og NUTV (SBS streaming-tjeneste) afrundes til 0 minutter i DRs rapport.

Se også: Lavt forbrug af HBO Nordic.

Hos de unge er streaming-forbruget højere. Blandt de 15-29-årige fylder Netflix nu 37 minutter dagligt, mens det i 2013 var 23 min./dag.

Det samlede forbrug af tv-streaming blandt de 15-75 årige er nu ca. en halv time om dagen. Til sammenligning er forbruget af almindelig tv (flow tv) i gennemsnit knap 3 timer per dag (for alle over 3 år).

 


Kilde: Rapporten ‘Medieudviklingen 2014? af DR Medieforskning

Annonce