Forside Nyheder

Brugervenligheden står i vejen for smart-ure

-


Modelbillede af et smartwatch. Dette er ikke Microsofts ur.

 

Om 5 år har fire ud af ti et smart-ur på armen. Hæmsko for den udvikling er brugervenligheden.

Smart-ure (Smartwatches) er ikke slået igennem endnu. Salgstallene er lave, sammenlignet med smartphones, tablets mv.

De bekræftes af en undersøgelse som internationale konsulentvirksomhed Accenture har foretaget blandt blandt 24.000 forbrugere. Undersøgelsen viser at kun 12% forventer at købe et smart-ur indenfor det næste år.

?Der er en masse hype omkring wearables for tiden, men endnu har forbrugerne ikke for alvor taget teknologierne til sig. Vi har derfor stadig kun set toppen af isbjerget, hvad angår udviklingen inden for smartdevices, som har potentiale til at eksplodere inden for ganske få år”, fortæller Christian Gabe, Managing Director hos Accenture, og fortsætter:

“Men det kræver til gengæld, at teknikken kommer helt på plads hos producenterne. Hvis teknologierne er for besværlige eller tidskrævende at anvende, risikerer producenterne at spille sig selv ud af banen og på sigt blive overhalet af andre og måske endnu ukendte teknologier, som vinder forbrugernes gunst?.

83% af forbrugerne i undersøgelsen, at de forskellige gadgets er svære at indstille og anvende i praksis.

Mandag aften dansk tid lancerer Apple deres bud på et smart-ur, og her vil verdens øjne være rettet mod hvordan de adresserer udfordring med at gøre smart-uret brugervenligt og relevant.

 

Udvalgte tal fra forbrugerundersøgelsen:

  • 83% oplever, at deres smartdevices at svære at bruge i praksis
  • 41% forventer at købe at købe et smartwatch inden for de næste fem år
  • 41% forventer at købe intelligente overvågningssystemer og kameraer inden for de næste fem år
  • 40% forventer at købe et fitness-armbånd inden for de næste fem år
  • 39% forventer at købe en intelligent termostat inden for de næste fem år
  • 35% forventer at købe 3D-printer til hjemmet inden for de næste fem år

Accentures undersøgelse ?Engaging the Digital Consumer in the New Connected World? er foretaget i oktober og november 2014 blandt 24.000 forbrugere på tværs af 24 lande, dog ikke Danmark.

Annonce