Forside Baggrund

Klumme: Den næste hardwareplatform: Bilen

-

 

Indledning

I denne klumme tænker skribenten lidt over, hvordan bilverdenen langsomt er ved at blive invaderet af Silicon Valley.

Software og hardware har levet i et symbiotisk forhold siden de første, programmérbare computere blev opfundet.

Software giver ikke ret meget mening uden hardware at køre på, og hardware er i mange tilfælde blot dødt materiale uden software.

Over årene har vi fået flere og flere hardware-platforme, der kan køre software med forskellige formål (alt dette er åbenlyst, jeg ved det godt, men det er en god måde at starte klummen på).

Hvor det tidligere blot var forskellige størrelser af computere (inklusive visse lommeregnere), vi talte om, er det ny alt fra el-pærer til køleskabe, der kan programmeres.

Hvis man havde sagt til en almindelig telefoni-kunde i starten af tresserne, at telefoner en dag vil kunne programmeres ligesom en computer, ville vedkommende nok påstå, at man var sindssyg. Eller tv’et. Eller fotografiapparatet.

Det er derfor knapt så underligt, at bilen på et eller andet tidspunkt også kommer til at gennemgå samme proces.

 

Computere i biler er ingen nyhed

Vi har i mange år haft computere i bilen, som vi ikke selv har adgang til, men som mekanikeren kan rode med, og som styrer en del af bilens funktioner. Inden for de sidste få år har vi så fået brugerflader i bilerne med mere eller mindre tweak-bare indstilinger og muligheder for app-installationer.

Men én ting er at rode med bilens brugerindstillinger og få den til at spille sammen med ens smartphone. Noget andet er at se hele bilen som en helt separat platform. Og det er en udvikling, vi ser netop nu.

Broerne, der lige nu bygges mellem tech-branchen og bilbranchen er mange og er temmelig afgørende – især for bilbranchen.

Et muligt fremtidsscenarie (af mange, men det er dette scenarie, denne klumme handler om) er, at de firmaer, vi kender fra tech-verdenen kommer til at invadere bilindustrien på en temmelig markant måde.

 

Tesla først med nytænkning

Det hele startede med Tesla. Da firmaet blev stiftet, var det af folk, der kom fra Silicon Valley, inklusive Elon Musk.

De bar med sig en helt anden måde at tilgå bilproduktion på. For dem var det lidt ligesom at være Intel: Enkelte, eksklusive, slutbruger-produkter skulle produceres under eget navn.

Men det var i forskningen og produktionen af hardware til andre, der skulle tjenes penge. Siden har Tesla fået så meget vind i sejlene, at de klarer sig fint med egne produkter. Men strategien har også været at producere batteri- og andre teknologipatenter og platforme til andre bilproducenter.

F.eks. Toyota, der trods deres store succes med hybridbilen Prius (hvor Danmark på grund af et oldnordisk afgiftssystem er et af få lande, hvor bilen ikke har hittet), stadig gerne ville have fingre i Teslas teknologi.

Derfor købte de sig ind i firmaet.

 

Tesla indeni Mercedes

Siden har de fået deres egen elbil-platform op at stå, så nu har de solgt en del af deres Tesla-ejerskab fra.

Men det har nok været en givtig periode, rent udviklingsmæssigt, for Toyota. Det minder lidt om da Google købte Motorola Mobility, hev de mest brugbare patenter ud og solgte dem videre til Lenovo.

Tesla er dog noget stærkere placeret end Motorola, fordi de nægtede at være eksklusive Toyota-partnere. Således er det Tesla-platformen, der udgør fundamentet i Mercedes’ elbil, B Class Electric Drive. Akkurat, som når der står Intel Inside på en pc.

Det er ikke gået de store tech-firmaers næse forbi, at Tesla har succes med denne model. Og det er formentlig årsagen til, at vi nu pludselig hører om, at Apple vil lave en elbil.

 

Brygger Apple på en selvkørende bil?

Flere analytikere har peget på, at Apple vil bruge Tesla-modellen.

De vil lave eksklusive biler (forestil dig, hvad deres bil kommer til at koste, når man tænker på, hvor meget Apple-produkter som regel koster mere end konkurrenternes) under eget navn – men softwaren, der driver bil-hardwaren vil de formentlig licensere ud til andre bilproducenter.

Især den del af softwaren, der gør bilen selvkørende, vil Apple ifølge flere kilder forsøge at sælge til bilproducenter, der ikke selv har teknologien til det.

Vi ved, at Audi, BMW, Ford og Toyota/Lexus har selvkørende biler, der næsten er klar til at komme på gaden.

Men hvad med Hyundai, Honda, Nissan, Opel osv.? Der er masser af bilmærker, der simpelthen ikke har ressourcer eller teknologisk innovationskraft til at komme op med den slags.

Og der ser Apple en mulighed for at licensere deres bilsoftware ud?

 

Apple Car i et bredere perspektiv

Udefra ser det ud som om, det vil være nyt for Apple. Man har trods alt ikke kunnet købe OSX eller iOS som selvstændig softwarepakke og putte den på et stykke hardware efter eget valg – ligesom man kan med Windows.

Men det er slet ikke nyt for Apple at lade andre købe deres software på licens. Tænk f.eks. på alt de tredjeparts-tilbehør, der findes til Apples produkter. Mange af disse kræver licenseret Apple-teknologi for at fungere. Eller tænk på AirPlay, som sidder i tonsvis af tredjeparts-produkter.

Alle disse Apple-teknologier licenseres ud under et udviklerprogram, der hedder MFi, og som Apple opkræver en royalty for. Hvor meget, de opkræver, er hemmeligt, og licenstagere underskriver en NDA, hvor de lover ikke at offentliggøre det.

Men det er f.eks. også under dette program, HomeKit-, Health- og Apple Watch-tilbehør vil blive udviklet af tredjeparter.

 

’Powered by Apple’

Så det er temmelig sandsynligt, at vi i fremtiden kommer til at se en bil fra et kendt bilmærke, der er ’Powered by Apple’.

Det samme kan komme til at ske med Google. Google og Apple er som bekendt ærkerivaler, og Googles fremskridt på bilområdet har med sikkerhed fået Apple til at reagere, sådan at Google ikke render med hele markedet, når det virkelig eksploderer.

Hvad Google gør, bliver interessant at følge. De har traditionelt tilbudt licenser gratis mod at få lov at reklamere eller på anden vis tjene penge.

Google påstår, at de f.eks. ikke opkræver penge for hverken adgang til at installere Android på en smartphone eller adgang til Google Mobile Services (selvom det sidste bestrides af bl.a. The Guardian).

Kommer de til at tilbyde deres selvkørende-bil-OS gratis til bilfirmaerne mod muligheden for at reklamere?

 

“Bare de undgår de børnesygdomme”

Dertil kommer naturligvis alle de firmaer, vi ikke hører så meget om, der dog også sidder i Silicon Valley og er ved at revolutionere bilindustrien. Et eksempel er Velodyne, som egentlig laver audio-teknologi til biler.

Men det er også dem, der ud af ren og skær interesse hos stifterne, står bag den LIDAR-teknologi, der lige nu driver udviklingen indenfor selvkørende biler – altså den teknologi, der scanner omgivelserne, så bilen har noget at navigere efter.

Det er ikke noget nyt, at biler låner platforme hos hinanden. Vi ved jo f.eks., hvordan så forskellige biler som Seat León, Seat Toledo, Audi TT, Audi A3, Volkswagen Golf og Skoda Octavia alle er baseret på Volkswagens A-platform.

Men i fremtiden vil vi formentlig se ikke bare biler fra Apple og Google, men også biler der har ”Apple/Google/Tesla Inside”.

Så må vi håbe, de undgår de børnesygdomme, der altid plager smartphones og tablets, når de først kommer på markedet.

Annonce