Forside Baggrund

Kun 5% køber buede TV i Danmark

-
Panasonic_OLED_4
Buede TV er pæne, men de sælger ikke (foto: recordere.dk)

På BFE’s årlige pressemøde på IFA i Berlin havde branchen inviteret flere eksperter inden for markedsudvikling, der skulle fortælle om hvordan markedet ser ud lige nu. BFE er brancheforeningen for forbrugerelektronik der repræsenterer flere fabrikanter af bl.a. radio/TV.

Christian Pagmert som er Market research consultant GFK kunne fortælle at salget af TV er steget med 7.5% i antal og oppe 3% i salgsværdi, så forbruger får man mere for den enkelte krone man investerer i sit nye TV. Og det er en god ting, for danskerne vil som regel ikke betale mere end 10.000 kr. for et nyt TV.

Det er primært LCD skærme, der stiger, og danskerne køber stadig større skærme og 55” TV er nu den mest solgte størelse. Plasma er naturligvis styrtdykket, men det er nok mere grundet manglende udbud.

På OLED markedet er der kun solgt 1.000 skærme i Danmark i år.

UHD har været med til at holde salget oppe

20% af alle TV solgt i 2015 er UHD paneler, og et er en stigning fra 13% sidste år, og Kasper Thomsen fra Samsung Danmark kunne fortælle at folk har skiftet hurtigere fordi der allerede er UHD indhold på f.eks. Netflix.

33% af modellerne i markedet er UHD skærme, og går man op til 55+ tommer er det over 50% af markedet der er UHD skærme.

Kun 5% køber buede skærme.

GfK kunne fortælle at i årets første 6 måneder er det kun 5% af salget der er buede skærme, og det må være en sur pille at sluge for Samsung der jo har satset store dele af butikken på buede skærme. Måske det forklarer hvorfor Samsung præsenterede en flad topmodel i går på IFA.

Tallene passer meget godt med de tal som recordere.dk har fået fra diverse danske forhandlere, der fortalte at 19 ud af 20 TV der sælges i deres butik stadig er flade. Værdien af salget af buede skærme skal dog retfærdig siges at være 14%, men stadig en ubetydelig del.

GfK forventer et forsat stigende salg i TV det næste år.

Annonce