Forside Indhold og distribution Musik

Apple Music halter bagefter

-
Foto: recordere.dk
Foto: recordere.dk

Kan Apple Music overhovedet håbe på at blive nummer ét på streamingmarkedet?

Det er et spørgsmål, som der diskuteres højlydt i disse dage. I oktober viste Apples egne statistikker, at Apple Music havde 6,5 millioner betalende brugere.

Som Micah Singleton skriver i en anbefalelsesværdig analyse på The Verge, så skal det tal mere end tidobles, hvis Apple Music skal op i de luftlag, hvor konkurrenter som Spotify, Pandora og YouTube ligger.

Således har Pandora 78 millioner brugere, selvom tjenesten kun er at finde i USA, Canada, Australien og New Zealand. Spotify har 75 millioner brugere.

De fleste af disse er dog ikke betalende brugere, men derimod folk, der lytter gratis til de reklamefinansierede versioner af tjenesterne. Således udgør de betalende brugere mindre end en tredjedel af Spotifys samlede brugerflade.

Apple Music har her den fordel sammen med Tidal, at mange kunstnere – og senest Coldplay – er begyndt at boykotte tjenester med reklamefinansieret gratislytning.

Omvendt står Apple Music overfor den udfordring, at Pandora sandsynligvis begynder at udbyde on-demand streaming efter købet af Rdios teknologi, og at YouTube tilsvarende netop har lanceret YouTube Red.

 

Annonce