Forside CES CES 2016

Sennheiser fokuserer på 3D Immersive Audio

-
Sennheiser Orpheus
Sennheiser Orpheus har ikke noget med 3D Immersive Audio at gøre

På CES-messen 2016 har audiospecialisten Sennheiser lanceret et strategisk fokus på 3D Immersive Audio – en revolutionerende teknologi, som muliggør lydoptagelse og -gengivelse på allerhøjeste niveau. 

“3D audio er fremtiden inden for audioteknologi og vil for altid forandre lydoplevelsen for brugerne på rigtig mange områder – lige fra Virtual Reality-spil til musikoptagelser og broadcast“, udtaler Sennheisers co-CEO’er Daniel Sennheiser og Dr. Andreas Sennheiser.

“Vi har været aktive på dette felt i adskillige år, f.eks. med 9.1-optagelse og mix – såvel live som i studiet – og lyddesign til højtprofilerede udstillinger. Vi skruer nu yderligere op for vores engagement, og vi vil udvikle nye produkter og anvendelsesmuligheder for denne unikke lydteknologi, så vores kunder kan opleve fremtidens lyd og også selv være med til at skabe den.“ Sennheisers produkter og aktiviteter inden for 3D audio bærer varemærket AMBEO.

3D Immersive Audio er et format på fremmarch inden for professionel optagelse, mix og lytning. Simon Franglen, komponist, producer og musiker og kendt for sit arbejde med filmene Titanic, Avatar og senest Spectre, er begejstret for 3D-lyden:

“Når jeg mixer i 3D, bemærker jeg altid, hvor meget tydeligere jeg kan høre, hvad der sker på de enkelte spor. Det ekstra plan til gengivelse [højdeelevation] giver de enkelte stemmer og instrumenter plads til at ånde på en måde som et todimensionelt stereomix ikke kommer i nærheden af. 3D audio giver brugerne en helt ny oplevelse. Man befinder sig ikke blot midt i musikken, man kan også høre enhver detalje, som musikere, arrangører og producere har lagt ned i optagelserne. Når jeg har genhørt indspilninger, som jeg troede jeg kendte ned til mindste detalje, har selv jeg – som er professionel musiker og producer – opdaget så meget mere end det, der formidles af et mix i stereo eller mono. Har man oplevet det blot en enkelt gang, forandrer musikken sig for altid.“

EDEN – et Virtual Reality-spil
Sennheisers ekspertise inden for 3D audio udnyttes også af gaming-specialisterne Soulpix i deres Virtual Reality-spil EDEN. Takket være en speciel algoritme udviklet af Sennheiser bliver lydene i spillet lette at lokalisere nøjagtigt, så brugeren føres ind i et imaginært, men yderst realistisk lydlandskab. De besøgende på CES-messen har mulighed for at prøve EDEN i demoarealet.

“Sennheisers 3D-rendering, som anvendes i EDEN, muliggør en uhørlig overgang mellem reallyde og virtuelle lydkilder “, forklarer Andreas Sennheiser.

“Algoritmer som denne er fremtiden inden for 3D lyd i Augmented Reality-programmer.“

Virtual Reality-mikrofon
En anden del af 3D audio-området er dedikeret til en Virtual Reality-mikrofon, designet i samarbejde med producenter af VR-programmer og -spil. Den beskedent udseende mikrofon optager lyd i 4 kvadranter og bliver et vigtigt værktøj for VR-producenter. Mikrofonen forventes lanceret i 3. kvartal af 2016, og i 2017 følger et bundle med et software-plug-in til produktion af VR-indhold.

Venue Modeling
Sennheisers Venue Modeling-software er endnu en spændende nyhed i 3D audio-sektionen. Demoversionen indeholder karakteristikker af rum i diverse klubber – f.eks. Mighty i San Francisco og Rex Club i Paris – og gør det muligt for DJ’s at opleve deres sæt som om de befandt sig på stedet.

Venue Modeling-teknologien er en milepæl inden for virtuel genskabelse af rumakustik. I modsætning til andre plug-ins og rumklange kan dette VST plug-in give DJ’s, lydfolk og producenter af elektronisk musik mulighed for at opleve deres musik i netop det rum, de skal optræde i. Med plug-in’et kan lyden tilpasses til rumakustikken, og en stadigt voksende database af koncertsteder vil udgøre et enestående værktøj, når et show skal forberedes. Det nye VST plug in er i handlen fra midten af 2016.

Kilde: pressemeddelse, Sennheiser

Annonce