Forside Nyheder

Dynaudio klar med nyt dansk forskningcenter i Skanderborg

-
Dynaudios nye forskningscenter i Skanderborg
Dynaudios nye forskningscenter i Skanderborg

Dynaudio åbner tirsdag den 13. december et nyt 1.600 m2 stort forskningscenter, hvor 50 audio-ingeniører fremover skal videreudvikling af Dynaudios højtalere og sætte Danmark helt i front på udviklingen af lyd.

Byggeriet af det nye forskningscenter kommer i forlængelse af, at den kinesiske virksomhed Goertek for to år siden opkøbte Dynaudio og efterfølgende har investeret massivt i den Østjyske-virksomhed.

Det bliver Dynaudios nye kinesiske CEO Peng Peng,  der sammen med repræsentanter fra den kinesiske ambassade og Skanderborgs borgmester åbner det nye forskningscenter.

Dynaudio blev grundlagt i Skanderborg i 1977 og har mere end 35 års erfaring med at bygge højtalere – med priser på op til en halv million kroner per stk. Højtaleren er en dansk opfindelse og havde 100års jubilæum sidste år.

 

Contour hos Dynaudio. Hifi & Surround 2016
Contour hos Dynaudio. Hifi & Surround 2016

Imponerende bygning

Målerummet i den nye bygning består af flere højtaler-elevatorer og en seks meter bred halvbue i et metalgitter, der roterer i hele rummet og måler lyden fra alle vinkler. Målerummet har installeret 31 af verdens bedste og mest avancere måleinstrumenter.

Det nye R&D-center er opført i forlængelse af, at Dynaudio for to år siden blev opkøbt af det kinesiske audiofirma Goertek, der beskæftiger 42.000 medarbejdere på verdensplan. R&D-centret udgør i alt 1.600 m2 på tre plan med plads til 50 audio-ingeniører, der skal forske i og udvikle nye lydprodukter. Prisen for byggeriet er 30 mio. kr.

En stor del af Dynaudios succes skyldes produktion af højtalere til bilmærkerne VW og Bugatti. I dag har stort set alle VW-modeller Dynaudio-højtalere installeret, og produktionen i Skanderborg når lige nu op på mere end 100.000 bilhøjtalere om måneden.

Det nye R&D-center indeholder et særligt autorum, hvor Dynaudio fintuner lyden til Volkswagens biler. Her arbejder virksomheden bl.a. på særlige prototyper af VW-biler, der leveres fuldstændig tildækkede i ly af natten. Kun to medarbejdere har adgang til at arbejde på de hemmelige prototyper.

Annonce