Forside Indhold og distribution Biograf

Kan Netflix-modellen overføres til biograferne? Netflix-medstifter prøver

-
Fofo: dolgachov / 123rf.com

Netflix medstifter bag billigt biograf-abonnement i USA, med et ‘all you can eat’-abonnement.

Medstifter af Netflix, Mitch Lowe, er nu klar med en radikal ændring til forretningsmodellen i sit selskab MoviePass.

MoviePass leverer “Netflix-oplevelsen” i biograferne, med et abonnement hvor abonnenterne frit kan se film i de tilknyttede biografer.

Produktet MoviePass er i sig selv ingen nyhed. Det har eksisteret i USA siden 2011, og kan i dag benyttes i 91% af de amerikanske biografer, med IMAX-salene blandt undtagelserne.

Men hvor det ved premieren kostede $30/måned (omregnet 190 kr/måned) så sænkes prisen nu til Netflix niveau.

Nu vil MoviePass tilbyde at se én film per dag i de tilknyttede amerikanske biografer, for en pris på blot $10/måned (omregnet kr. 63,50 per måned).

Dette dog med det ekstra lille krav, at biografen skal understøtte betaing via kort uden kredit (debit kort).

Hvordan det hænger sammen? Jo, MoviePass har netop solgt en stor andel af selskabet til analysefirmaet ‘Helios and Matheson Analytics’, der vil teste hvor vidt viden om biografgængernes valg kan omsættes til mere personlige reklamer, og dermed flere reklame-dollars.

Så biografgængerne under MoviePass får tilskud til billetten, mod at afgive information om hvad de ser hvornår.

 

Annonce