Forside Indhold og distribution Musik

Spotify klar til at gå på børsen med økonomiske tab og voksende abonnent-flok

-

Efter flere års tilløb og en prøveballon i form af en næsten hemmelig udmelding i december, har Spotify nu officielt indsendt deres registrering til børsen i New York.

Det er sket som det, der hedder en ”direct listing”, hvilket betyder, at der ikke bliver noget hurlumhej med at skulle prøve at presse prisen på aktien op på den første børsnoterings-dag. I stedet bliver prisen fastsat ved at samle alle køb- og salgs-transaktioner på Spotify-aktien på den første dag, hvorfra der laves en samlet vurdering. Det skriver Bloomberg.

Spotifys stille udmelding i december handlede præcis om dette. Det er i skrivende stund ikke offentliggjort, hvornår SPOT, som aktien kommer til at hedde, kan handles.

I registreringsdokumenterne er der dog en del informationer, vi endnu ikke har kendt noget til. For eksempel kan man læse, at Spotify stadig ikke er en speciel rentabel virksomhed. De har stigende omsætning, men også stigende tab. I 2015, 2016 og 2017 tabte streamingtjenesten således henholdsvis 230, 539 og 1235 millioner Euro. Sidste år var Spotifys omsætning på lige under 4,1 mia. Euro, så de tabte altså mere end en fjerdedel af omsætningen.

Den voksende indtjening kommer fra reklameindtægter på den gratis version af Spotify, der udbydes i visse lande, men den kommer allermest fra en stigende mængde betalende abonnenter. Spotify har nu 71 millioner af slagsen, hvilket er en 46 procents stigning i forhold til året før. Til sammenligning voksede mængden af gratis-lyttere kun med 19 procent. Disse måles i månedeligt aktive brugere, og dem har Spotify nu 159 millioner af, der lytter gennemsnitligt 25 timer pr. måned.

Samtidig er antallet af folk, der dropper Spotify faldende år over år, så alt i alt ser det positivt ud på publikumsfronten, men det er stadig svært for Spotify at tjene penge.

Annonce