Forside Nyheder

Facebook-patent: Aflytter dine reaktioner på reklamer

-
Foto: www.thoughtcatalog.com

Nogle gange kan Facebooks reklamer være så skræddersyede, at det virker som om, de har aflyttet en telefonsamtale eller en samtale i det åbne rum via smartphonens mikrofon.

Der er imidlertid ikke noget, der tyder på, at der er tale om andet end virkelig smarte algoritmer, og Facebook har konsekvent nægtet, at de bruger smartphones til at aflytte folks samtaler.

Ikke desto mindre kan det være, Facebook kommer til at gøre det i fremtiden. I hvert fald har de ansøgt om at få patenteret en teknologi, der aflytter dele af dine samtaler.

Idéen er at opfange reaktioner på reklamer, sådan at Facebooks reklamefolk kan måle effektiviteten af dem. Princippet går ud på, at TV-reklamer (og, må man formode, videoreklamer på Facebook) får indbygget et signal med en frekvens så høj, at det menneskelige øre ikke kan høre det.

Når siginalet opfanges af Facebook-app’en på smartphonen, lukker app’en op for mikrofonen og opfanger, hvordan smartphonens ejer reagerer på reklamerne.

Facebook siger dog, at de ikke har tænkt sig rent faktisk at implementere sådan en teknologi. Allen Lo, der er vice-chefadvokat hos Facebook, siger til Engadget, at firmaet har søgt om patentet ”for at forhindre angreb fra andre virksomheder” og at ”den slags patenter bekriver teknlogier, der ofte er spekulative, kigger ud mod fremtiden og kan markedsføres af andre virksomheder”

Lo siger også, at Facebook aldrig har anvendt sådan en teknologi, og ”aldrig kommer til det”.

Annonce