Forside Nyheder

Sommeren blev brugt til podcasts for mange

-
Podcasts bliver stadig en mere populær aktivitet

Det er ikke kun koldskål og rosévin, vi har været storforbrugere af i sommervarmen. Sommerferietid er også lig med, at mange streamer og podcaster DR’s radiotilbud – også mere end resten af året.

En status, som DR Medieforskning har lavet, viser, at lytterne ugentligt har streamet og downloadet seks procent flere DR-programmer og -lydbøger fra uge 26 til 31, end de har gjort i første halvdel af året. I gennemsnit er programmer blevet hentet on demand i gennemsnit 741.515 gange hver uge i sommerferieperioden.

”Det er en tendens, vi har set gennem flere år, og der er formentlig flere forklaringer på det. Én af dem er helt sikkert, at folk har lidt bedre tid end normalt til at lytte, når de holder fri. Nogle indhenter noget, de ikke har nået at høre, mens andre tager for sig af de nye tilbud, som DR lægger ud som sommer-podcastpakker,” forklarer medieforsker Rasmus Kidde fra DR Medieforskning.

Han tilføjer, at DR også i 2016 og 2017 har stigninger i brugen af podcast og radiostreaming i sommerferien. Sidste år var forbruget fire procent højere end resten af året, og i 2016 var væksten på hele 12 procent.

 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Podcastpakker klarer sig godt

DR’s radiochef Gustav Lützhøft glæder sig over, at så mange har holdt sommer med DR’s podcasttilbud.

”Juli er typisk en måned, hvor danskerne skruer lidt ned for forbruget af TV og radio, og med dette års historisk gode sommer kan man næsten ikke fortænke folk i at tage på stranden og hygge med vennerne i stedet for at sidde klistret til skærme og højttalere. Men vi ved også, at ferier er en anledning for mange til at prøve kræfter med podcast. For at imødekomme den situation har DR de seneste tre somre lanceret podcastpakker, hvor lytterne kan hente programserier, som de kan høre, lige når det passer dem. Og det er helt tydeligt noget, der ser ud til at være faldet i deres smag,” siger han.

Det er faktisk i høj grad taleradio, som lytterne har kastet sig over i den helt særlige sommer, Danmark har haft i 2018. Lige som resten af året er det dilemmaerne i ’Mads & Monopolet’, der får flest til at hente podcasts og streame. Men også de nye P1-programserier ’Et langsomt mord’, ’Hvorfor har jeg ikke en kæreste?’ og ’Djævlen i detaljen’ er blevet flittigt hentet i sommerlandet. Her er nogle af de faste programmer som ’Orientering’ og ’Hjernekassen på P1’ også blev podcastet og streamet af DR-brugerne, mens solen har braget ned.

DR Markedsføring har fulgt lanceringen af sommer-podcastpakkerne op med en kampagne på radio, TV og dr.dk i løbet af sommeren, og det kan også have været en medvirkende forklaring til, at de er ”blevet opdaget”. Tilbuddene ligger fortsat tilgængelige på dr.dk/sommerpodcast, hvor man – udover de nævnte podcast – for eksempel også kan finde serien ’Oprør på P5’ om 68-oprøret, temaer om Paul McCartney, Neil Young og Bruce Springsteen, DR Pigekorets midsommerkoncert, et P2-tema om filminstruktøren Ingmar Bergman, seks timer fra P6 Beat om sommerens festivaler, flere bogpodcast og flere lydbøger.

Ifølge ’Medieudviklingen 2017’, som DR Medieforskning udgav først på året, er det 15 procent af danskerne, der bruger podcast ugentligt.

Det streamede og podcastede vi mest fra DR i uge 26-31
(Antal gange er udtryk for, hvor mange gange et program samlet er streamet og downloadet)

1. ’Mads & Monopolet’ – podcast – 1.170.000
2. ’Et langsomt mord’ – 166.260
3. Orientering – 163.960
4. Hjernekassen på P1 – 149.260
5. Hvorfor har jeg ikke en kæreste? – 147.330
6. Mads & Monopolet – hele programmer, 131.570
7. P1 Dokumentar – 99.890
8. P1 Debat – 74.180
9. Djævlen i detaljen – 72.690
10. Radiofortællinger – 67.510

Annonce