Forside Indhold og distribution Film

Netflix-chef brokker sig over EUs regionale indholdskvoter

-
(Foto: JD Lacina/CC BY 2.0)

Netflix’ stifter og topchef, Reed Hastings, er ikke glad for EU-indholdskvoter.

Det lader han klart skinne igennem i rapporten, der følger med Netflix’ netop fremlagte kvartalsregnskab.

”EU er lige nu igang med at lave om på sine regler for det audiovisuelle område”, skriver Hastings, ”sådan at 30 procent af indholdet på Netflix i Europa er europæisk”. Men det synes han er en dårlig idé.

”Vi foretrækker at gøre vores tjeneste så god som muligt for medlemmerne, hvilket blandt andet betyder produktion af lokalt indhold, i stedet for at skulle fokusere på at tilfredsstille en pålagt kvote”, udtaler han i rapporten.

Hvis der skal være en kvote, vil Hastings hellere sætte den efter f.eks. landestørrelse: ”Uanset hvad kan pålagte kvoter risikere at gøre medlemmerne utilfredse. Vi tror, at en lokal indholds-kvote, der svarer til områdets andel af vores samlede medlemsskare vil gøre mindre utilfredse. Men overordnet set synes vi, det er en bedre idé at hvert enkelt land hjælper sine producenter, uafhængigt af distributionskanalen”.

Kvoter for indhold er ikke nogen nyhed i EU. Mange europæiske lande har indført mekanismer, der f.eks. kan hjælpe kunstnere, der producerer indhold på lokalsproget, med at konkurrere med engelsksprogede produktioner udefra. I Frankrig har man f.eks. haft kvoter for fransksproget musik på de nationale radiostationer i årtier, og i de nordiske lande er det tilladt for rettighedshaverne at opkræve ekstra, såkaldt ”nationale midler” oven i de normale royalties. Disse skal så gå direkte til at støtte kreative kræfter i det lokale marked.

Annonce