Forside Nyheder

YouTube- og Amazon-strategier viser yderligere integration mellem Hollywood og tech

-
YouTubes gratisfilm med reklamer kan ses i en særlig sektion under “Movies and Shows”.

YouTube har skruet op for deres filmstrategi ved at tilbyde gratis film og Amazon giver Prime-medlemmer tidlig adgang til en blockbuster-premiere.

Det er to nye tegn på, at den igangværende integration af Hollywood og techbranchen ser ud til at accelerere. Som sædvanligt starter udviklingen i USA, men de to initiativer kan ses som prøveballoner, og hvis de får succes, kan man nok regne med, at de bliver udbredt til resten af verden ligesom de fleste andre af firmaernes koncepter.

Hvis vi starter med YouTube, så er deres betalingsversion, YouTube Premium, allerede kendt i Danmark. Men nu kan amerikanerne også se Hollywood-film på YouTube uden at betale for det. De skal bare leve med reklamer. Initiativet blev faktisk allerede lanceret som en soft-launch i oktober, som hverken Google eller YouTube råbte særlig højt om. Så det tog noget tid før folk opdagede det.

Men forleden bragte AdAge så en bekræftelse fra Rohit Dhawan, der er director of product management hos YouTube. Ud over, at firmaet gerne ville prøve at give kunderne gratis film, forklarer Dhawan, at ”det giver også interessante nye muligheder for vores annoncører”. Det ligger tilsyneladende i strategien, at annoncører senere vil kunne sponsorere specifikke film.

Indtil videre er det ikke de største, nyere biografsucceser, der er at finde blandt de gratis film. De nyere film inkluderer ’Zookeeper’ med Kevin James, ’The Experimenter’ hvor Peter Sarsgaard spiller den revolutionerende forsker Stanley Milgram og en række nyere dokumentarfilm som ’A Place at the Table’ og ’Jiro Dreams of Sushi’.

Men der er til gengæld en hel masse 80’er- og 90’er-klassikere, der er et gensyn værd, herunder ’Rocky’-serien, ’The Terminator’, ’Legally Blonde’-filmene og stort set alle ’Den Lyserøde Panter’-filmene med inspektør Clouseau i forskellige fortolkninger.

Amazon i samarbejde med Warner Bros.

Hos en anden tech-gigant, Amazon, vil man gerne ind i biograferne. Modsat Netflix, der kun modstræbende og for at komme med i Oscar-ræset er begyndt at sende deres film i biografen, har Amazons filmstrategi hele tiden omfattet biografsalene.

Det fortsætter de nu med – vel at mærke ved at lave aftaler med de store Hollywood-studier. Således kan Prime-medlemmer i USA komme til at se årets store DC-tegneserie-blockbuster, ’Aquaman’, en uge før alle andre.

Filmen får egentlig premiere 21. juli, men allerede d. 15. kan amerikanske Prime-medlemmer komme til forpremiere på filmen sammen med en hel del venner. I cirka hver fjerde af de omkring 4.000 biografer, der er i USA, kan Prime-medlemmer købe op til 10 billetter til forpremieren.

Det er uden tvivl et forsøg på at sikre et stort, tidligt billetsalg fra Warner Bros.’ side. Selv om de ikke ligefrem har været gigantiske flops, har DC-tegneseriefilm som ’Justice League’ og ’Batman v. Superman’ været noget lunkne rent salgsmæssigt. Kun ’Wonder Woman’ har været en gigantsucces.

Alligevel er det dog også interessant, at Amazon laver sådan en aftale med Warner Bros. Det skal ses i lyset af, at Disney og Apple bliver nye konkurrenter til såvel Amazon som YouTube og Netflix på streaming-fronten til næste år. Hvis Amazon og AT&T, der ejer Warner Bros., laver en alliance, vil de kunne stå stærkt overfor såvel Google som Apple og Disney i fremtiden.

Annonce