Forside Nyheder

Digital radiolytning via internet og DAB+ vækster

-
Foto: Shutterstock.com

Mens antallet af lyttede minutter på FM-båndet er uforandret, vælger flere og flere danske lyttere at tune ind på radioen enten via internettet eller deres DAB+ radioer.

DAB+ og netkanalerne vinder atter indpas hos lytterne. Således foregik 35 procent af den samlede radiolytning i fjerde kvartal 2018 på DAB+ eller via internetradio. Det svarer til en stigning på fem procentpoint sammenlignet med tredje kvartal 2018. Det viser Kantar Gallup Radio-Meters seneste lyttertal.

Tallene dækker over, at den samlede radiolyttetid er steget, og fremgangen er båret frem af, at der blev lyttet 464 minutter mere på DAB+ og 150 minutter mere til netradio i 4. kvartal sammenlignet med 3. kvartal 2018. Dermed er digital radiolytning på det højeste niveau i de sidste tre år.

 

FM lyttetid uændret

Lyttetiden til FM er mere eller mindre uændret i perioden. Som det fremgår af diagrammet, er FM-andelen faldet, fordi DAB+ og netradio nu udgør en forholdsmæssig større andel af den samlede lytning. Der lyttes altså ikke færre minutter til FM.

Baggrunden for stigningen er formentlig, at flere danskere har anskaffet sig en DAB+ radio eller lytter til radio via apps på deres smartphones.

“DAB+-sendenettet og internetradio tilbyder danskerne flere kanaler og mere indhold at lytte til. Og det er et tilbud, som flere danskere takker ja til. De seneste lyttertal tyder på, at dem, som lytter via digitale platforme, nu lytter mere, og det bliver spændende at se, om denne tendens fortsætter i 2019,” siger Tobias Enné, talsmand for kampagnesekretariatet Mere Radio.

Annonce