Forside Nyheder

Jony Ive var træt af Tim Cooks manglende interesse for design

-
(Foto: Marcus Dawes/CC BY-SA 3.0)

Hvis du synes, Apple har mistet noget af deres æstetiske overlegenhed efter Steve Jobs’ død, er du ikke alene. Jony Ive er enig med dig.

En af Apples styrker har altid været deres produkters ydre. Lanceringen af den første iMac G3 i 1998 markerede Steve Jobs’ tilbagevenden til firmaet med et computerdesign, der ikke lignede noget andet på markedet. Det var en af de første computere, der samtidigt var et egentligt designobjekt.

Det var samtidigt et af de første projekter, hvor Jony Ives talent virkelig fik lov at træde i karakter, da han arbejdede på maskinen sammen med en anden designer, Danny Coster. Det var startskuddet til et tæt samarbejde mellem Ive og Jobs, der fuldkommen forandrede forbrugerelektronik-design og har gjort kategorien til meget mere end ren funktionalitet.

Men nu er Jony Ive ude. Og det viser sig, at Tim Cooks overtagelse af firmaet har en del med det at gøre, hvis man skal tro kilder, som Wall Street Journal har talt med. Ikke fordi Jony Ive og Tim Cook ikke kommer godt ud af det med hinanden. Men fordi Cook har skiftet Apples fokus væk fra design.

Apple Watch var begyndelsen på enden

Ive var angiveligt frustreret over dette strategiskift. Steve Jobs var altid interesseret det æstetiske, hvilket var grunden til at selv den gamle Macintosh havde grafiske elementer i styresystemet, som ingen andre computere havde, da den kom ud. Men Tim Cook kommer fra produktion og salg, og har ikke den samme interesse for design som Jobs.

Det har angiveligt frustreret Ive i årevis, efterhånden som Apple skiftede strategi fra at have få, unikke og veldesignede produkter til at have en hel portefølje af f.eks. iPhones, der grundlæggende ligner alle andre smartphones på markedet. Men det var tilsyneladende Apple Watch, der fik filmen til at knække for alvor.

Apples ledelse og Jony Ive var tilsyneladende dybt uenige om, hvordan smarturet skulle markedsføres. Ive så Apple Watch som et modeprodukt, der på samme måde som den oprindelige iPhone kunne få folk uden egentlig teknologisk interesse til at købe forbrugerelektronik, ganske enkelt fordi det var moderigtigt og lækkert designet.

Men Apples ledelse så i stedet Apple Watch som iPhone-tilbehør og det frustrerede Ive. Ifølge Wall Street Journal mener Ive, at beslutningen om at markedsføre Apple Watch på den sidstnævnte måde var årsagen til et skuffende salg for første generation af smarturet, der kun solgtes i omkring 10 millioner eksemplarer. Det var en fjerdedel af, hvad Apple havde forventet.

AirPower afgjorde sagen

Ive kom sjældnere på arbejde i hovedkvarteret i Cupertino og arbejdede i stedet det meste af ugen hjemme i San Francisco. Eftersom Ive var chef for alle Apples designere, virkede det angiveligt demotiverende for holdet.

Dråben, der fik bægeret til at skvulpe over, var tilsyneladende Apples aflysning af AirPower-ladepladen. Ive så den som en base for alle Apples trådløst opladelige produkter, men ifølge kilder blandt Apples teknikere var den mere at sammenligne med en kogeplade i Apples egne tests.

Jony Ives nye firma kommer til at hedde LoveFrom og skal fortsat designe for Apple under en kontrakt, der ifølge Wall Street Journal sikrer Ive millioner af dollars. Men det giver har friheden til at designe for andre. Ive er flere gange blevet set i selskab med Elon Musk, hvor de to var engageret i dybe og lange samtaler. Så måske bliver Tesla en af Jony Ives nye kunder.

Annonce