Forside Nyheder

Ansigtsgenkendelse og “Parade Mode” – Fremtiden for elbiler demonstreres af HiPhi 1

-

Hvad skal man med bilnøgler, når man kan åbne sin bil med ansigtet?

Det vælter frem med nye, kinesiske bilproducenter med speciale i elbiler, ikke mindst takket være den kinesiske regerings massive støtte til netop elbiler. En af slagsen er Human Horizons, der har lavet en bil med det ellers noget audio-lydende navn HiPhi 1.

Den kinesiske elbil er en SUV med plads til seks passagerer og den kan nogle tricks, der peger i retning af, hvad elbiler (og måske også almindelige biler) kommer til at kunne i en nær fremtid. For det første har den 5G ombord som standard, og ikke kun til at hente mobildata med.

5G-forbindelsen er nemlig også forberedt til at kunne forbinde sig til intelligente data-infrastrukturer i moderne byer, og kan altså for eksempel modtage data fra såvel smarte trafiksignaler, vejskilte og barrierer som fra andre biler.

Men en af de ting, der umiddelbart virker ret brugbart (hvis det altså fungerer stabilt i al slags vind, vejr og lysforhold) er bilens indbyggede ansigtsgenkendelse. For de af os, der gerne vil være fri for at slæbe rundt på et stort nøglebundt, er det ganske tillokkende at bilen kan låses op på samme måde som en smartphone – altså med ansigtet.

Vink til dine fans

HiPhi 1 er designet meget futuristisk og ligner lidt en blanding af en Tesla Model X og et rumskib fra en firser-rumserie. Og ligesom Tesla’erne har den nogle ret blærerøvs-agtige features. Det gælder især bilens bagerste del.

Den har nemlig noget, Human Horizons kalder en ”Parade Mode”, hvor et små mågevinge-døre kan åbnes og passagerene på bagsædet kan rejse sig op, stikke hovedet ud af bilens tag og vinke til masserne, der er kommet ud på gaden for at hylde dem af en eller anden grund.

Bare for ligesom at overgå Tesla er der hele to store skærme forrest i bilen. Der er både den på centerkonsollen, som man også finder i Elon Musks yndlingskøretøjer, men så er der også en større skærm ved passagersædet. Forsædepassageren skulle jo nødig komme til at kede sig, når landskabet bliver for ensformigt.

Ligesom de fleste andre topmodeller indenfor elbiler lige nu ligger HiPhi 1s maksimale batteri-rækkevidde på omkring 600-650 km. Den går fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder, så den er god til bykørsel, hvor man gerne vil hurtigt afsted fra et rødt lys.

Der er endnu ingen pris på HiPhi 1, og til at starte med bliver den lavet til det kinesiske marked. Human Horizons har dog allerede annonceret planer om at gøre deres biler tilgængelige globalt i den nære fremtid. Firmaet har købt en gammel Kia-fabrik i Kina og planlægger at sætte HiPhi 1 i produktion i 2021.

Annonce