Forside Indhold og distribution Musik

Danskere bag ‘næste generation’ musikstreamingtjeneste

-

Danske Moodagent er en ny musiktjeneste der introducerer nye måder at lytte til musik på.

Vores humør påvirker vores musikvalg. Alle har deres favoritsange til weekendhyggen, træningen, togturen eller cykelturen.

Men stemningen man er i kan ændre sig fra dag til dag, fra situation til situation, og det at lytte til musik kan være lige så personligt og varieret som vores humør.

Med baggrund i dette satte Peter Berg Steffensen og Mikael Henderson sig sammen, og fødte ideen om en helt ny musiktjeneste. Musikstreaming på en ny måde.

Deres moodagent-teknologi kombinerer maskinlæring (AI) med lydanalyse og titusindvis af menneskelige musikeksperttimer. En teknologi de nu har fået patenteret.

Siden har de arbejdet på at omsætte det til en unik musiktjeneste, hvor der identificereres karaktertræk ved musikken som følelser, stemning, genrer, instrumenter, vokaltyper m.fl. for de enkelte tracks.

 

Moodagents grundlæggere, Peter Berg Steffensen og Mikael Henderson. Foto: Krestine Havemann / Moodagent

Ny musiktjeneste

Musikstreaming-tjenesten Moodagent er skabt af erfarne danske musikentusiaster, og her før premieren arbejder 70 mand i København, på at få de sidste detaljer på plads til premieren.

Med den banebrydende musikteknologi bag får brugerne en helt ny personlig oplevelse med at opdage, lytte til og dele musik med hinanden.

“Med Moodagent kan du begive dig ud på en musikalsk rejse med det, du kan lide som udgangspunkt, for eksempel et track eller en stemning”, fortæller Mikael Henderson, Chief Product Officer og medstifter af Moodagent, og fortsætter:

“Derefter kan du når som helst genaktivere den specifikke moodagent, lade den spille eller ændre den”.

 

 

For at skabe en personlig moodagent i app’en, kan brugerne justere og kombinere fire sliders, der indikerer forskellige stemninger som sensualitet, ømhed, glæde og aggresivitet samt en slider, der repræsenterer tempo.

Brugerens valg resulterer i en interaktiv spilleliste – og alle sliders kan løbende justeres, ligesom individuelle tracks kan tilføjes eller fjernes, mens man lytter.

Man kan også nøjes med at søge på en artist eller en sang for at skabe en moodagent og derefter bruge de fem sliders til at ændre spillelisten, så den matcher ens personlige præferencer.

Når den er gemt, kan en moodagent altid aktiveres, og den kan deles med andre, der bruger Moodagent app’en.

Efter deling kan den pågældende moodagent redigeres af modtageren alt efter humør og smag, og spillelisten kan derefter igen deles med andre brugere af Moodagent appen.

På den måde skabes der en uendelig og fælles deling af musik med andre Moodagent-brugere.

 

Skræddersyede anbefalinger

Moodagent er drevet af den enkelte brugers adfærd, og den afgør hvilke tracks, der anbefales på en given dag.

Anbefalingerne er derfor skræddersyet til lytterens individuelle musiksmag, og det er Moodagents patenterede kerneteknologi, der sikrer skabelsen af den unikke personlige spilleliste.

“Moodagent genskaber det, som hele albums plejede at give os”, siger Peter Berg Steffensen, Chief Innovation Officer og medstifter af Moodagent, og han fortsætter:

“En rækkefølge, de rette tracks arrangeret i den rigtige sekvens, men præsenteret på en måde som passer til lytterens humør”.

 

Kunsten at opdage nyt

For Peter Berg Steffensen gennemsyres den nye musikstreamingtjeneste af tre essentielle elementer, der forsvandt i digitaliseringen:

  • Opdagelse af ny som gammel musik (discovery)
  • Kunsten og den konceptuelle kontinuitet i albums
  • Dét at musik i høj grad er en social aktivitet.

Moodagent forstår og hylder musikkens evne til at danne fællesskaber ved hjælp af opdagelse og deling.

“Vi har ikke en standardløsning-tilgang”, siger Peter Berg Steffensen, og fortsætter:

“Moodagent giver en oplevelse, som skaber en følelsesmæssig forbindelse med både musikken og de andre lyttere, som deler din passion for musik”.

 

Pris og tilgængelighed

Musiktjenesten Moodagent lanceres d. 19. september i Danmark. Derefter følger andre lande. Det næste i rækken bliver Indien.

Ved lanceringen bliver der adgang via apps til Apple iOS og Android. Der er ingen Airplay eller Chromecast deling i første udgave, men Moodagent fortæller at det vil komme senere, ligesom der også kigges på en webplayer.

Prisen bliver 99 kr/måned.

Læs mere om Moodagent på: moodagent.com

 

Annonce