Forside Nyheder

Verdens sikreste cykelhjelm bliver endnu smartere

...nu ringer den efter hjælp, hvis uheldet sker

-
Hövding 3

Nu er der godt nyt til danske cyklister, der gerne vil beskytte hovedet i trafikken. Efter fire års forskning og udvikling lanceres den næste generation af den populære airbag til cyklister, ”Hövding 3”.

I dag lanceres tredje generation af Hövdings unikke airbag til bycyklister. ”Hövding 3” har som noget nyt regulerbar størrelse, en forbedret airbagteknologi og en række nye digitale funktioner.

Bl.a. kan airbaggen nu forbindes med brugerens smartphone og via en såkaldt ICE-funktion automatisk sende en besked til ens nærmeste i tilfælde af en ulykke. Med Hövdings nye app kan brugeren også se sine cykelvaner og indsamle data, der forbedrer cykelsikkerheden i byer verden over.

Den nye airbag har forbedret brugervenlighed med bl.a. regulerbar størrelse, som giver perfekt pasform omkring nakken, en nyudviklet, patenteret airbagteknologi, samt forlænget batteritid svarende til ca. 15 aktive cykeltimer.

Annonce:

”Vi har forsket i fire år for at gøre verdens sikreste hovedbeskyttelse for cyklister endnu bedre. Desuden har vi i løbet af de otte år, Hövding har været på makedet, indsamlet feedback fra kunderne, som vi har anvendt i design- og udviklingsarbejdet med den nye model, der introducerer helt nye funktioner for brugeren,” forklarer Frederik Carling, der er adm. direktør hos Hövding.

 

Hövding 3

Sender besked i tilfælde af en ulykke

Som noget helt nyt har ”Hövding 3” bl.a. integreret Bluetooth-funktion, så den kan forbindes til brugerens smartphone, og det giver et hav af digitale funktioner og muligheder.

For eksempel kan ”Hövding 3” nu via en såkaldt ICE-funktion (In Case of Emergency) automatisk give ens pårørende besked i tilfælde af en ulykke, hvor airbaggen pustes op. Her kan airbaggen automatisk sende en sms-besked med mulighed for at oplyse koordinaterne for, hvor ulykken er sket.

Hövding lancerer samtidig en ny app, der bl.a. viser, hvor langt brugeren har cyklet, hvor man har cyklet hen og den resterende batteritid på airbaggen. Appen bidrager også til at skabe sikrere cykelbyer verden over, da den kan indsamle anonymiserede cykeldata, som viser, hvor der hyppigst sker ulykker samt antallet af cyklister på vejene. Via den data kan Hövding hjæpe med at give indsigt i, hvor og hvordan cykelinfrastrukturen bør udvikles.

”Cykling er svaret på mange af udfordringerne med miljø, trængsel og sundhed i byer i hele verden, og hos Hövding er det vores mål at bidrage til at skabe tryggere rammer for cyklister i byen. Sikkerhed handler ikke bare om at beskytte sig. Det handler om at arbejde proaktivt for at sænke ulykkesstatistikken på lang sigt. Med vores nye airbag kan vi sætte yderligere fart på vores vision om at beskytte endnu flere cyklister, end vi gør i dag. Både på kort og på lang sigt,” siger Fredrik Carling.

 

Hövding 3

Flere tusinde ulykker iscenesat og analyseret

Algoritmen bag ”Hövding 3” bygger på den største dataindsamling af cykelbevægelser og ulykker nogensinde. Blandt andet er der iscenesat mere end 3.000 ulykker med stuntmen, og over 2.000 timers almindelig cykling er indsamlet.

Resultatet taler for sig selv. Bl.a. viser test fra Standford Univerity, at Hövdings airbag beskytter op til otte gange bedre mod hjernerystelse sammenlignet med traditionelle hjelme.

Samtidig har tests fra svenske Folksam vurderet, at Hövding minimerer risikoen for alvorlige hovedskader betydeligt. Ved ulykker, hvor der med brug af traditionel cykelhjelm er 90 pct. risiko for alvorlig hovedskade, er det tilsvarende tal blot 2 pct. med brug af Hövding.

 

Kort fakta om Hövding

  • Hövding er verdens første og eneste airbag til cyklister
  • avancerede sensorer registrerer Hövding cyklistens bevægelsesmønster og reagerer, så snart uheldet sker
  • Når Hövding er aktiveret, registrerer den cyklistens bevægelser 200 gange pr. sekund
  • Ved en ulykke blæses airbaggen op på 0,1 sekund og omslutter hoved samt fikserer cyklistens nakke.
  • Den er bygget til at beskytte en større del af hovedet end traditionelle cykelhjelme, hvormed risikoen for en alvorlig skade minimeres
  • Hövding anvendes i dag af cirka 185.000 cyklister, og over 4.000 cyklister har registreret, at de er blevet beskyttet ved ulykker af Hövdings airbag.
Annonce: