Forside * Nyheder

Nye brugere strømmer til Spotify

-

Musikstreaming-tjenesten vokser hurtigere end forventet til trods for den øgede konkurrence.

Man skulle umiddelbart tro, at markedet for streamingtjenester er ved at være mættet, og at der efterhånden ikke er flere mennesker tilbage, der ikke allerede abonnerer på en musikstreamingtjeneste – altså blandt dem, der overhovedet kan overtales til det sidstnævnte.

Men sådan er det åbenbart ikke fat. Med mindre Apple, Tidal, Deezer, Amazon, YouTube og alle de andre tjenester snart kommer ud med tal, der viser at folk forlader dem i stimevis, er der åbenbart stadig potentielle musikstreaming-kunder at hente i markedet.

Annonce:

Det har Spotify lige bevist. I modsætning til, hvad markedsanalytikere, branchefolk og ikke mindst Spotify selv havde forventet, har den svenske musiktjeneste lige nu kraftigt vokseværk. Hele seks millioner betalende kunder er kommet til i tredje kvartal i år.

Over dobbelt så stor som Apple

Det er mere, end hvad Spotify selv havde anslået i deres forventninger til 2020, og en af de hurtigste vækstspurter, tjenesten nogensinde har gennemgået. Som nævnt er det især overraskende, når man tænker på, at giganter som Amazon og Google har kørt store reklamekanoner i stilling for at kapre kunder i Corona-året.

Men det ser altså ikke ud som om, Spotify ligefrem bløder kunder til disse tjenester. Tværtimod. Ud over de ovenstående seks millioner nye, betalende brugere, er antallet af aktive brugere også vokset. Dette tal inkluderer naturligvis nuværende brugere og gratisbrugere, men giver et godt indblik i Spotifys størrelse.

21 millioner nye, aktive brugere er kommet til i de sidste tre måneder. I alt har Spotify således 320 millioner aktive brugere, hvoraf 144 millioner er betalende. Det skal sammenlignes med at Spotifys to nærmeste rivaler, Apple Music og Amazon Music har henholdsvis 60 millioner og 55 millioner betalende kunder.

Går prisen op?

Spotify har altså over dobbelt så mange betalende kunder som Apple Music. Men der er faktisk en god forklaring på, hvor alle de nye brugere kommer fra. Og hvorfor flere af dem måske forsvinder igen. I tredje kvartal lanceredes Spotify nemlig i et nyt og temmeligt stort marked.

Det er Rusland, der er kommet med i klubben af Spotify-lande og millioner af russere går derfor lige nu og prøver Spotify af i den gratis prøveperiode. Hvor mange, der bliver hængende, finder vi først ud af til næste år.

Og det er da heller ikke lutter lyksagligheder, når man ser på Spotifys regnskab. For eksempel tabte Spotify faktisk penge i kvartalet. Ud af en kvartalsomsætning på 1.98 mia. Euro tabte Spotify 101 mio. af dem. Firmaet forklarer det med, at de har givet store rabatter i visse regioner for at rekruttere nye kunder med deres familie-abonnement.

I den forbindelse siger Spotify også, at de vil øge abonnementsprisen i visse lande, hvor de ikke mærker konkurrencen ret meget. Vi må se, om det kommer til at inkludere Danmark.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.