Forside Nyheder

Corona ændrede vores medievaner

-
Foto: Shutterstock.com

10 måneders pandemi kan ses i forbruget af medier. DR Medieforskning gør status over 2020.

Er der noget som underholdningstjenester som Netflix, Disney+, HBO og de andre ikke kan, så er det at udkomme med aktuel information og oplysning.

Så da coronapandemien ramte landet i marts 2020 der skiftede vi også medievaner. Bl.a. begyndte vi at se mere direkte TV (flow-tv) og høre mindre radio, og de unge vendte tilbage til klassisk TV.

Annonce:

DR Medieforskning har set nærmere på tendenserne for 2020 i forbindelse med årsrapporten ’Medieudviklingen 2020’, der udkommer her senere på måneden. Det skriver DR i en udmelding.

Rapporten, der er udarbejdet af forskerne Michael Oxfeldt og Rasmus Andersen, vil gå mere i dybden med forskellene, men her er nogle ‘highlights’.

 

Foråret vendte op og ned på medievanerne

Under den første nedlukning i marts, april og maj 2020 så medieforskerne helt andre grafer og brugertal end normalt.

For eksempel brugte vi flere minutter foran den traditionelle fjernsynsskærm end de foregående år, og seerrekorder, der ellers har holdt i over 25 år, er blevet slået.

Nyhedsforbruget på DRTV og på dr.dk blev øget kraftigt, hvorimod vores radiovaner var under opbrud i 2020. Mange hører radio på farten, på vej til og fra job, og på selve jobbet. Pandemien betød et fald i forbruget af radio på 14% i de første 60 dage.

Selv om børns forbrug af traditionelt TV ellers generelt er faldende, steg de 4-8-åriges forbrug af Ramasjang i marts-maj 2020, ligesom vi tilbragte mere tid på sociale medier end ellers, konkluderer medieforskerne.

“I takt med at coronaen er blevet en mere naturlig del af vores hverdag, og det daglige nyhedsfeed langsomt også blev fyldt med andre emner, som #metoo-skandaler og amerikansk præsidentvalg, havde danskernes nyhedsinteresse og mediebrug ved årets udgang atter fundet et mere naturligt leje”, fortæller Michael Oxfeldt og Rasmus Andersen fra DR Medieforskning.

Som året skred frem vendte vi mere tilbage mod et normalt forbrug af medier, om end der også skete skred, som da DRTV i december strøg forbi Netflix.

Se også: DRTV sluttede 2020 af med at overhale Netflix

 

Her er 10 steder, coronaen ændrede vores medievaner i 2020:

• Fra den 11. marts til den 10. maj 2020 steg hver danskers TV-forbrug med 13 minutter dagligt – svarende til 11%.

• Dronningens tale direkte den 17. marts 2020 slog alle hidtidige rekorder for live-transmissioner med 3,3 millioner seere. Den hidtidige rekord inden for ’direkte’-genren var EM-semifinalen Danmark-Holland i 1992 med 2,7 millioner seere.

• TV-Avisen oplevede under de første to måneder af nedlukningen stigende seerandele på tværs af alle befolkningsgrupper, og den største vækst var blandt gruppen af 15-24-årige, hvor forbruget næsten blev tredoblet sammenlignet med samme periode året før.

• Cirka halvdelen af befolkningen over 15 år siger selv, at de bruger nyhedssites og nyhedsapps i videre udstrækning, end før landet lukkede ned.

• Radiolytning var specielt i foråret mærket af, at folk ikke hørte radio på vej til eller på arbejdet. De kommercielle radiokanaler oplevede et dækningsfald på 14% i de første to måneder efter nedlukningen sammenlignet med samme periode i 2019, mens DR’s radiokanaler samlet mistede seks procent. P1 øgede dog isoleret set sin dækning med 16 procent i perioden.

• Kendskabet til det sociale netværk TikTok er steget fra 22% i 2019 til 63% i 2020, men det er fortsat kun otte procent, der bruger tjenesten ugentligt ved udgangen af 2020.

• Blandt de 4-8-årige steg tidsforbruget af Ramasjang på traditionelt tv med 37% til 16 minutter dagligt i marts-maj 2020 sammenlignet med året før.

• Alene i de to første uger af nedlukningen steg on demand-seertallet til DR’s nyhedsprogram til børn og unge, ’Ultra Nyt’ med næsten 40% til cirka 40.000, samtidig med at ’Ultra Nyt’ midlertidigt flyttede ind på DR1 og dermed blev en del af den daglige nyhedsdækning for hele familien.

• 33% af de danske datingapp-brugere siger, at de benyttede teknologien mere under første nedlukning i foråret end før.

• Hver anden dansker over 15 år har i dag deltaget i et online-videomøde – enten i privat eller faglig sammenhæng. Blandt dem er det godt og vel 90%, der har benyttet teknologien enten for første gang eller i mere udstrakt grad end før nedlukningen.

Kilde: DR Medieforskning

 

Annonce:
Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.